Από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση καινούργιων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ (ICE) στη Μ. Βρετανία, όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Boris Johnson.
Την απαγόρευση πωλήσεων καινούργιων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης ή πετρελαίου) από το 2030 στη Μεγάλη Βρετανία, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πλάνο που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Boris Johnson την Τετάρτη 18/11. Το πλάνο φέρει τον τίτλο «Πράσινη Βιομηχανική Επανάσταση» και έχει ως βασικό στόχο την κλιματική ουδετερότητα της χώρας έως το 2050.
Το αρχικό σχέδιο που είχε ανακοινωθεί το 2017, όταν πρωθυπουργός της χώρας ήταν η Theresa May, προέβλεπε απαγόρευση της πώλησης θερμικών οχημάτων στη χώρα από το 2040. Το πλάνο αναθεωρήθηκε από τον Boris Johnson που τον περασμένο Φλεβάρη ανακοίνωσε ότι η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ από το 2035, για να έρθει την Τετάρτη 18/11 να ανακοινώσει την επίσπευση της απαγόρευσης κατά 5 έτη.
«Αν και το φετινό έτος έχει πάρει πολύ διαφορετικό δρόμο από αυτό που περιμέναμε, δεν έχω ξεχάσει το φιλόδοξο πλάνο μας που είναι να ανέβουμε επίπεδο», σημειώνει μεταξύ άλλων ο βρετανός πρωθυπουργός.
Στόχος του νέου πλάνου το οποίο αποτελείται από 10 σημεία, είναι η μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της χώρας. Αυτό θα επιτευχθεί με την επίσπευση της διαδικασίας μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Μάλιστα, το πλάνο προβλέπει και την απαγόρευση πωλήσεων υβριδικών οχημάτων από το 2035.
Οι επενδύσεις που θα γίνουν στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης αγγίζουν τα 2 δισεκατομμύρια λίρες. Το μεγαλύτερο μέρος από αυτά (1,3) θα επενδυθεί στη δημιουργία δημόσιων και ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλη τη χώρα, ενώ 582 εκατομμύρια λίρες θα διατεθούν με τη μορφή επιδοτήσεων για την αγορά οχημάτων μηδενικών ή πολύ χαμηλών ρύπων. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες και τις καθαρότερες πηγές ενέργειας όπως ο άνεμος και το υδρογόνο.
Τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο
Πολλές χώρες και πόλεις σε όλον τον κόσμο έχουν ανακοινώσει παρόμοια πλάνα για την απαγόρευση πωλήσεων θερμικών αυτοκινήτων στο προσεχές μέλλον. Πρόσφατα η Καλιφόρνια ανακοίνωσε πως από το 2035 θα μπει τέλος στα οχήματα με ICE, ενώ η Γαλλία σκοπεύει να εφαρμόσει σχετική απαγόρευση έως το 2040. To Παρίσι και το Μέξικο Σίτι έχουν θέσει ως στόχο την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων με κινητήρες ντίζελ στο κέντρο της πόλης από το 2025, ενώ το Κεμπέκ ανακοίνωσε πως από το 2035 θα απαγορεύεται η πώληση καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων ICE.
Το πλάνο της Ελλάδας
Στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας απαγορεύεται η κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας (προδιαγραφών euro4 και προγενέστερα). Όσον αφορά στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, βρίσκεται σε ισχύ η δράση επιδότησης αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ενώ σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, που παρουσίασε τέλη Νοέμβρη του 2019 ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, στόχος είναι έως το 2030, ένα στα τρία οχήματα που θα κυκλοφορούν στη χώρα, να είναι ηλεκτρικό.
Η πρόβλεψη της Deloitte για τα ηλεκτρικά οχήματα
Η Deloitte εκτιμά ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φτάσουν τα 11,2 εκατομμύρια το 2025 και τα 31,1 εκατομμύρια έως το 2030.
Σημειώνει μάλιστα πως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αντιπροσωπεύουν το 81% όλων των αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας, ξεπερνώντας κατά πολύ τις πωλήσεις υβριδικών αυτοκινήτων.