Νέο θεσμικό πλαίσιο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα ηλεκτρικά scooters

Έχουμε ήδη αναφερθεί στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται εξαιτίας των οδηγών και των τροχήλατων οχημάτων κάθε είδους. Μπορεί η δημιουργία ειδικών λωρίδων να απαιτεί χρόνο, αλλά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θέλει να θεσπιστούν συγκεκριμένοι κανόνες για τα ηλεκτρικά scooters, και όχι μόνο.

Επιτέλους φαίνεται ότι σαν χώρα κάνουμε ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Αρκετές Ευρωπαϊκές πόλεις έχουν θεσπίσει ήδη κάποιους κανόνες σχετικά με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών scooters, όπως το Παρίσι που έθεσε όριο τα 8km/h στην ταχύτητα.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε εισήγηση όσον αφορά τα ηλεκτρικά scooters και όχι μόνο. Αρχικά, το υπουργείο θέλει όσα οχήματα κινούνται με ηλεκτροκινητήρα και δεν εμπίπτουν στον ΚΟΚ να χαρακτηρίζονται ως Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ). Στην κατηγορία αυτή θα ανήκουν τα ηλεκτροκινητήρα πατίνια, τα ηλεκτρικά scooters, τα τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate board) και τα αυτοεξισορροπούμενα οχήματα.

Επιπλέον, όσοι οδηγούν ΕΠΗΟ θα πρέπει να είναι πάνω από 12 ετών και να συνοδεύονται από ενήλικα. Σε περίπτωση που είναι πάνω από 15 ετών μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς συνοδεία. Φυσικά, σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωμένοι να φοράνε κράνος.

Τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται με βάση τη μέγιστη ταχύτητα που μπορούν να πιάσουν. Οχήματα που αγγίζουν τα 6χλμ/ώρα θα εκλαμβάνονται ως πεζοί και μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε οποιοδήποτε χώρο κινούνται πεζοί.

Όσα ΕΠΗΟ έχουν μέγιστη ταχύτητα από 6χλμ/ώρα έως 25χλμ/ώρα θα θεωρούνται ποδήλατα και θα τους επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους οι οποίοι υπάγονται στο άρθρο 1 του ν.2696/99-ΦΕΚ 57/Α΄-«Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».

Όσον αφορά τα ΕΠΗΟ που υπερβαίνουν τα 25χλμ/ώρα θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε συγκεκριμένους χώρους. Όσοι παραβούν τους περιορισμούς και πιαστούν να κυκλοφορούν σε απαγορευμένους χώρους θα πρέπει να πληρώσουν πρόστιμο 400 ευρώ.

Τέλος, η εισήγηση κλείνει αναφέροντας ότι τα ΕΠΗΟ θα διέπονται από ειδική σήμανση. Αυτά που έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 25χλμ/ώρα θα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητο διαστάσεων 5×8 εκατοστά από υλικό ανθεκτικό σε καιρικές συνθήκες, το οποίο παράλληλα θα μπορεί να καταστραφεί αν αφαιρεθεί ή αποκολληθεί από το όχημα.

Τα αυτοκόλλητα αυτά θα τα προμηθεύει και θα τα τοποθετεί στα ΕΠΗΟ ο οικονομικό φορέας που το εκδίδει και θα πρέπει να περιέχει κατ’ ελάχιστον την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος.

Στη συνέχεια προβλέπεται η ρύθμιση των θεμάτων σήμανσης των ΕΠΗΟ με σήμανση CE και τα ζητήματα εποπτείας της αγοράς, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την έκδοση της απόφασης αυτής ο οικονομικός φορέας οφείλει να θέτει σήμανση CE στα ΕΠΗΟ που κατασκευάζει ή αντιπροσωπεύει κατά την έννοια του άρθρου 30 του Κανονισμού 765/2008/ΕΚ.

Στην επιτροπή θα μετέχουν εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομίας, Προστασίας του Πολίτη, ΚΕΔΕ, Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).