Νέο θεσμικό πλαίσιο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα ηλεκτρικά scooters

Έχουμε ήδη αναφερθεί στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται εξαιτίας των οδηγών και των τροχήλατων οχημάτων κάθε είδους. Μπορεί η δημιουργία ειδικών λωρίδων να απαιτεί χρόνο, αλλά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θέλει να θεσπιστούν συγκεκριμένοι κανόνες για τα ηλεκτρικά scooters, και όχι μόνο.

Επιτέλους φαίνεται ότι σαν χώρα κάνουμε ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Αρκετές Ευρωπαϊκές πόλεις έχουν θεσπίσει ήδη κάποιους κανόνες σχετικά με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών scooters, όπως το Παρίσι που έθεσε όριο τα 8km/h στην ταχύτητα.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε εισήγηση όσον αφορά τα ηλεκτρικά scooters και όχι μόνο. Αρχικά, το υπουργείο θέλει όσα οχήματα κινούνται με ηλεκτροκινητήρα και δεν εμπίπτουν στον ΚΟΚ να χαρακτηρίζονται ως Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ). Στην κατηγορία αυτή θα ανήκουν τα ηλεκτροκινητήρα πατίνια, τα ηλεκτρικά scooters, τα τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate board) και τα αυτοεξισορροπούμενα οχήματα.

Επιπλέον, όσοι οδηγούν ΕΠΗΟ θα πρέπει να είναι πάνω από 12 ετών και να συνοδεύονται από ενήλικα. Σε περίπτωση που είναι πάνω από 15 ετών μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς συνοδεία. Φυσικά, σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωμένοι να φοράνε κράνος.

Τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται με βάση τη μέγιστη ταχύτητα που μπορούν να πιάσουν. Οχήματα που αγγίζουν τα 6χλμ/ώρα θα εκλαμβάνονται ως πεζοί και μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε οποιοδήποτε χώρο κινούνται πεζοί.

Όσα ΕΠΗΟ έχουν μέγιστη ταχύτητα από 6χλμ/ώρα έως 25χλμ/ώρα θα θεωρούνται ποδήλατα και θα τους επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους οι οποίοι υπάγονται στο άρθρο 1 του ν.2696/99-ΦΕΚ 57/Α΄-«Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».

Όσον αφορά τα ΕΠΗΟ που υπερβαίνουν τα 25χλμ/ώρα θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε συγκεκριμένους χώρους. Όσοι παραβούν τους περιορισμούς και πιαστούν να κυκλοφορούν σε απαγορευμένους χώρους θα πρέπει να πληρώσουν πρόστιμο 400 ευρώ.

Τέλος, η εισήγηση κλείνει αναφέροντας ότι τα ΕΠΗΟ θα διέπονται από ειδική σήμανση. Αυτά που έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 25χλμ/ώρα θα πρέπει να έχουν αυτοκόλλητο διαστάσεων 5×8 εκατοστά από υλικό ανθεκτικό σε καιρικές συνθήκες, το οποίο παράλληλα θα μπορεί να καταστραφεί αν αφαιρεθεί ή αποκολληθεί από το όχημα.

Τα αυτοκόλλητα αυτά θα τα προμηθεύει και θα τα τοποθετεί στα ΕΠΗΟ ο οικονομικό φορέας που το εκδίδει και θα πρέπει να περιέχει κατ’ ελάχιστον την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος.

Στη συνέχεια προβλέπεται η ρύθμιση των θεμάτων σήμανσης των ΕΠΗΟ με σήμανση CE και τα ζητήματα εποπτείας της αγοράς, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την έκδοση της απόφασης αυτής ο οικονομικός φορέας οφείλει να θέτει σήμανση CE στα ΕΠΗΟ που κατασκευάζει ή αντιπροσωπεύει κατά την έννοια του άρθρου 30 του Κανονισμού 765/2008/ΕΚ.

Στην επιτροπή θα μετέχουν εκπρόσωποι από το υπουργείο Οικονομίας, Προστασίας του Πολίτη, ΚΕΔΕ, Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).

Μία απάντηση στο “Νέο θεσμικό πλαίσιο από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα ηλεκτρικά scooters”

  1. Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) είναι απαραίτητα στις σύγχρονες κοινωνίες και επιτρέπουν την προσωπική μετακίνηση με τρόπο οικονομικό, οικολογικό και ασφαλή σε αντίθεση με τα βενζινοκίνητα οχήματα (αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες) τα οποία αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες και απαιτούν ζωτικό χώρο εντός των πόλεων για τη μετακίνησή τους. Στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο κόσμους τελείως διαφορετικούς και ασύμβατους, διότι πολύ απλά η χρήση των δεύτερων εμποδίζει τα πρώτα. Έτσι και αλλιώς μέσα στην πόλη δεν επιτυγχάνονται ταχύτητες πάνω από τα 25 χλμ/ώρα. Γιατί να προτιμήσει κάποιος/α να αγοράσει ένα αυτοκίνητο μερικών χιλιάδων ευρώ το οποίο θέλει σε τακτά χρονικά διαστήματα ακριβή βενζίνη, θέλει μηνιαία ασφάλεια, θέλει ετήσιο service και ό,τι άλλο και να μην προτιμήσει να αγοράσει με πολύ χαμηλό κόστος ένα προσωπικό όχημα μεταφοράς το οποίο θα εξυπηρετήσει ακριβώς στο ίδιο χρονικό διάστημα (αν όχι μικρότερο!) και που χρειάζεται εξαιρετικά μικρότερο κόστος για τη χρήση του (ηλεκτρικό ρεύμα για επαναφόρτιση);

    Χρήσιμο και το αυτοκίνητο, ναι, αλλά όχι για να το παίρνει ο/η κάθε ένας/μία για να πάει τρεις γωνίες παρακάτω μέσα στην Αθήνα, αλλά για υπεραστικά ταξίδια και μεταφορά δεύτερου ή τρίτου ατόμου ή άλλου φόρτου (πχ. αγορές από καταστήματα). Δηλαδή η χρήση του αυτοκινήτου στις περισσότερες περιπτώσεις είναι καταχρηστική και υπερβολική, όταν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ελαφρύ προσωπικό όχημα για τον ίδιο λόγο.

    Δεν θα αναφερθώ στο γεγονός ότι οι οδηγοί ταξί αρχίζουν να βλέπουν τις διαδρομές τους να μειώνονται κάθε μέρα και περισσότερο, εξαιτίας των ΕΠΗΟ και ότι τα πολεμούν με κάθε τρόπο (αυτή η ιστορία θα τελειώσει όμως μία και καλή σύντομα, διότι οι υπηρεσίες τους είναι κακής ποιότητας και υπερτιμολογημένες, για να μην αναφέρω την αδικαιολόγητη σημαία, τη διπλή ταρίφα και ό,τι άλλο σχετικό ή τη χρήση πετρελαίου για τα αυτοκινήτων τους που επιδεινώνουν κάθε μέρα το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, το μποτιλιάρισμα στους δρόμους, τη μετατροπή των γειτονιών σε “πιάτσες ταξί” κ.λ.π.).

    Ως φορολογούμενος Έλληνας, έχοντας αναπτύξει έντονη οικολογική συνείδηση θεωρώ ότι η Αθήνα, όπως και κάθε μεγάλη πόλη, πρέπει να μειώσει στο Κέντρο τουλάχιστον κατά 70% την κίνηση των βενζινοκίνητων οχημάτων της, να αναπτυχθούν ποδηλατόδρομοι στο 50% των λεωφόρων και οδών της, να πεζοδρομηθούν κάποιες κεντρικες οδοί, και επιτέλους να μπορούμε να κυκλοφορούμε όπως επιθυμούμε, εύκολα, οικονομικά και με ασφάλεια και ένα (ή περισσότερα από ένα!) ελαφρά προσωπικά οχήματα της επιλογής μας (ηλεκτροκίνητα ή όχι) διότι τελικά η προσωπική μεταφορά είναι και θέμα στυλ!

    Αρκετά πιά με τον εξαναγκασμό χρήσης βενζινοκίνητων οχημάτων, την επικινδυνότητά τους, τους ρύπους που δημιουργούν, την απαίτηση ασφαλτοστρωμένων οδών για αποκλειστική χρήση τους, και το υψηλότατο κόστος απόκτησης και συντήρησής τους.

    Η κάθε πόλη πρέπει να ανήκει στους κατοίκους της, όχι στα αυτοκίνητα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *