Αυτόνομο όχημα με νευρωνικό δίκτυο εκτελεί άρτια ελιγμούς υψηλής ταχύτητας

Τα αυτόνομα οχήματα εκπαιδεύονται πάντα με γνώμονα την ασφάλεια. Πόσο εύκολα θα μπορούσε ένα αυτόνομο αυτοκίνητο να πραγματοποιήσει έναν άμεσο ελιγμό με υψηλή ταχύτητα;

Οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί προσπαθούν να προετοιμάζουν τα αυτόνομα οχήματα για κάθε πιθανό σενάριο που θα συναντήσουν στον δρόμο. Αυτά τα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα αισθητήρες υψηλής τεχνολογίας αξίας δεκάδων χιλιάδων δολαρίων και είναι προγραμματισμένα να οδηγούν σε ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες. Ωστόσο, πρόσφατο βίντεο απέδειξε ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα εάν «εκπαιδευτούν» σωστά μπορούν να πραγματοποιούν προχωρημένους ελιγμούς, ακόμη κι όταν κινούνται με μεγάλες ταχύτητες.

Οι μηχανικοί του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ δημιούργησαν ένα νευρωνικό δίκτυο που επιτρέπει στα μηχανοκίνητα οχήματα να εκτελούν ελιγμούς υψηλής ταχύτητας και χαμηλής τριβής, ακριβώς όπως οι οδηγοί αγωνιστικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η συγκεκριμένη εφεύρεση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της ικανότητας των αυτόνομων οχημάτων να αποφεύγουν τα ατυχήματα. Ίσως κάποια μέρα τα αυτόνομα αυτοκίνητα ξεπεράσουν τις δυνατότητες του ανθρώπου και να είναι ένας από τους λόγους μείωσης των τροχαίων. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το 94% των ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος.

Η ομάδα του Στάνφορντ χρησιμοποίησε έναν ειδικό αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης που καλείται νευρωνικό δίκτυο. Ο αλγόριθμος αυτός βασίζεται, υπό μία έννοια, στα νευρωνικά δίκτυα του ανθρώπινου εγκεφάλου και δημιουργεί ένα αυτοδιαχειριζόμενο σύστημα. Τα νευρωνικά δίκτυα είναι ένας τύπος machine learning, όπου οι προγραμματιστές χτίζουν ειδικά μοντέλα τα οποία βρίσκονται σε βάσεις δεδομένων και αναζητούν διάφορα μοτίβα. Αυτά τα δίκτυα χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία του «εγκεφάλου» του οχήματος, που συνήθως είναι μία υψηλής ισχύος GPU, ο οποίος φροντίζει για τη λήψη αποφάσεων.

Στο νευρωνικό δίκτυο που δημιούργησε η ομάδα του Στάνφορντ ενσωμάτωσε 200.000 δείγματα κίνησης, μεταξύ των οποίων υπάρχουν προγράμματα δοκιμών σε ολισθηρές επιφάνειες, όπως χιόνι και πάγος. Στη συνέχεια, μετέφεραν το νευρωνικό δίκτυο τους στην πίστα Thunderhill Raceway, στην κοιλάδα του Σακραμέντο, για να το δοκιμάσουν. Η ομάδα πραγματοποίησε δοκιμές με ένα αυτόνομο Volkswagen GTI, το Niki, και ένα αυτόνομο Audi TTS, το Shelley.

Το Shelley έτρεξε την πίστα έχοντας ήδη φορτωμένο στον εγκέφαλο του τις απαραίτητες πληροφορίες για την πίστα, την πορεία που θα ακολουθούσε, και τις συνθήκες που επικρατούσαν στο οδόστρωμα και την περιοχή. Μετά από δέκα γύρους, το Shelley σημείωσε κατά μέσο όρο τον ίδιο χρόνο ανά γύρο με αυτόν που κάνει ένας ερασιτέχνης οδηγός.

Έπειτα, οι μηχανικοί φόρτωσαν στο Niki το νευρωνικό δίκτυο και το έστειλαν να τρέξει την πίστα. Παρόλο που το Niki δεν είχε σαφής πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες του οδοστρώματος, εκτελούσε παρόμοιες κινήσεις και ελιγμούς με αυτές του Shelley, το οποίο είχε ένα προκαθορισμένο σύστημα πληροφοριών.

Αν και τα αποτελέσματα ήταν άκρως ενθαρρυντικά, η ομάδα ανέφερε ότι το σύστημα του νευρωνικού δικτύου δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει καλά σε κανένα περιβάλλον. Απαιτείται η συγκέντρωση περισσότερων δεδομένων, τα οποία θα προστεθούν στη βάση του δικτύου, και έπειτα τα αυτόνομα οχήματα που θα είναι εξοπλισμένα με νευρωνικό δίκτυο θα μπορούν να αντεπεξέλθουν σε να ευρύτερο φάσμα συνθηκών.

Πηγή