Το μέλλον των τεχνολογιών υποβοήθησης (ADAS) και αυτόνομης οδήγησης

Τέσσερις επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας και της τεχνολογίας και ορίζουν, ο καθένας από το δικό του πόστο, το μέλλον της αυτοκίνησης, μιλούν για τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), την αυτόνομη οδήγηση, τις υπηρεσίες κινητικότητας.

Καταθέτουν τους προβληματισμούς τους και περιγράφουν τις αλλαγές που έρχονται μέσα στην επόμενη πενταετία.

Όλα αυτά ενόψει του TU-Automotive Detroit που θα διεξαχθεί το διήμερο 6-7 Ιουνίου, στο Novi του Μίσιγκαν. Το TU-Automotive Detroit αποτελεί το μεγαλύτερο συνέδριο/έκθεση σχετικά με το μέλλον της τεχνολογίας αυτοκινήτων, έχοντας ως βασικά θέματα την αυτόνομη οδήγηση, την ηλεκτροκίνηση, την συνδεσιμότητα και τις υπηρεσίες κινητικότητας.

O Bryan Reimer ηγείται ερευνητικής ομάδας στο MIT που εμβαθύνει στην συμπεριφορά του οδηγού. Συνδυάζει παραδοσιακές μεθόδους ψυχολογίας με αναλύσεις big-data, deep learning (βαθιά μάθηση, ελληνιστί) και προγνωστική μοντελοποίηση.

Η ομάδα συνεργάζεται με βιομηχανίες από όλο τον κόσμο που ασχολούνται με την ασφάλεια των οδηγών, την αυτοματοποίηση των οχημάτων καθώς και άλλους ανθρώπινους παράγοντες που σχετίζονται με τεχνολογικούς προβληματισμούς.

«Οι προσπάθειές μας περιλαμβάνουν τη συλλογή εκατοντάδων χιλιάδων μιλίων δεδομένων σχετικά με τη χρήση συστημάτων ADAS και άλλων συστημάτων παραγωγής που σχετίζονται με την αυτόνομη οδήγηση από τους οδηγούς», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που εντοπίζει ο Bryan Reimer πάνω στον τομέα που δραστηριοποιείται είναι ότι «οι οδηγοί συχνά μπερδεύονται από την πληθώρα συστημάτων ADAS που έχουν στη διάθεσή τους με αποτέλεσμα να περιορίζονται τα συνολικά».

Θεωρεί δε πως η αυτόνομη οδήγηση θα εξαπλωθεί ταχύτερα σε χώρες όπως η Σιγκαπούρη για παράδειγμα, απ’ ότι στις ΗΠΑ, όπου οι δοκιμές θα συνεχιστούν για αρκετό καιρό ακόμα.

Μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια πάντως πιστεύει ότι θα δούμε πλήρως αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης για αυτοκινητόδρομους που θα επιτρέπουν στους οδηγούς να χαλαρώνουν δίνοντας ελάχιστη προσοχή στο δρόμο.

Ο Aravind Kailas από την πλευρά του είναι μέλος του Volvo Group Chief Technology Officer (CTO) και έχει επιφορτιστεί με τη διαχείριση δραστηριοτήτων τεχνολογίας και PR που σχετίζονται με την συνδεσιμότητα, την αυτόνομη οδήγηση και τα ηλεκτρικά φορτηγά.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που εντοπίζει πάνω στον τομέα που δραστηριοποιείται είναι «η τεχνολογική εξέλιξη για την ασφαλή λειτουργία παντού, πολιτική, ρυθμιστική και κοινωνική αποδοχή».

Η εφαρμογή της αυτόνομης οδήγησης στον πραγματικό κόσμο κατά τον Aravind Kailas θα εφαρμοστεί σε περιοχές που θα είναι περιορισμένες, με χαμηλή ταχύτητα κυρίως με μη επανδρωμένες επιχειρήσεις.

Σε ό,τι αφορά δε στην επόμενη πενταετία, η αυτοκίνηση, σύμφωνα με το στέλεχος της Volvo, θα εστιάσει στη συνεχή ενσωμάτωση του λογισμικού και επαναπροσδιορισμό του hardware ώστε η εμπειρία κινητικότητας του χρήστη να είναι πολύ διαφορετική και οικονομικά αποδοτική.

Ο Stephen Lesh είναι αρχιμηχανικός προγραμμάτων οχημάτων στην Uber Advanced Technology Group. Η ομάδα του ασχολείται με την ανάπτυξη συστημάτων αυτόνομης οδήγησης που χρησιμοποιούνται στα οχήματα της Uber για τις υπηρεσίες ride-sharing, καθώς επίσης και στα αυτόνομα φορτηγά της εταιρείας.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα που εντοπίζει σε αυτόν τον τομέα είναι η έλλειψη ξεκάθαρου ρυθμιστικού πλαισίου που να αξιολογεί την ασφάλεια των οχημάτων. «Στην Uber δουλεύουμε σε συνεργασία με τους ρυθμιστικούς φορείς και τα άλλα ενδιαφερόμενα μέλη προσπαθώντας να λύσουμε το πρόβλημα. Πιστεύουμε ότι η ασφάλεια είναι ένας τομέας για τον οποίο όλοι πρέπει να συνεργαστούν, ακόμα και οι ανταγωνιστές».

Κατά τον Stephen Lesh οι πρώτες εφαρμογές αυτόνομης οδήγησης στον πραγματικό κόσμο θα είναι σε υπηρεσίες ride-sharing με στόλους αυτόνομων οχημάτων, ενώ μέσα στην επόμενη πενταετία πιστεύει πως θα γίνει σημαντική δουλειά στον τομέα των αισθητήρων. «Θα έχουμε μικρότερους και καλύτερους αισθητήρες. Η τεχνολογία που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι πολύ ακριβή και δεν ‘πακετάρεται’ καλά».

Ο Edwin Olson είναι CEO και συνιδρυτής της May Mobility, ενώ παράλληλα διδάσκει ηλεκτρική μηχανολογία και επιστήμες των υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Η May Mobility συνδέει κοινότητες με αυτόνομα μικρο-λεωφορεία. «Εφαρμόζουμε την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για τη δημιουργία αγορών κινητικότητας, όπου αυτόνομα οχήματα έχουν επιχειρηματική και τεχνική σημασία. Παράλληλα, αναπτύσσουμε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν τεχνολογίες επόμενης γενιάς που θα ξεκλειδώσουν πρόσθετες αγορές μελλοντικά».

Σύμφωνα με τον Olson, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει στον τομέα του είναι «η αξιοπιστία» καθώς όπως λέει «παραμένει το νο1 θέμα για τα οχήματα». «Στον πραγματικό κόσμο, ένα εμπορικό προϊόν πρέπει να λειτουργεί με πολύ υψηλά στάνταρ ασφάλειας και αξιοπιστίας. Το όχημα πρέπει να το κάνει αυτό σε συνδυασμό με τα οικονομικά. Αυτό σημαίνει χωρίς οδηγό ασφάλειας, ώστε το όχημα από μόνο του πρέπει να είναι προσιτό», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Κατά τον Olson η εφαρμογή της αυτόνομης οδήγησης σε πραγματικό κόσμο μπορεί να γίνει τώρα. «Με τον καιρό οι βελτιώσεις στην τεχνολογία θα ανοίξουν νέες αγορές για αυτόνομα οχήματα. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε όλο και περισσότερες εταιρείες να επιδεικνύουν τις τεχνολογίες τους, με κάποιες από αυτές να προσφέρουν πραγματικές υπηρεσίες μεταφορών».

Τέλος, σε ό,τι αφορά στις τεχνολογίες που θα δούμε στην αυτοκίνηση εντός της επόμενης πενταετίας, ο Olson ανέφερε: «Θα δούμε μαζικές επενδύσεις στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, από αισθητήρες, μέχρι αλγόριθμούς, πλατφόρμες και κάθετα ολοκληρωμένα συστήματα».

Πηγή