Close

Όλες οι νέες τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης (ADAS) [videos]

Η τεχνολογία αναπτύσσεται εν ριπή οφθαλμού και αυτό που σήμερα δείχνει μακρινό, τελικά είναι πολύ πιο κοντά απ’ ότι πιστεύουμε.

Η πλήρως αυτόνομη οδήγηση είναι το αύριο, αυτό που έρχεται. Δεν πρόκειται να εφαρμοστεί άμεσα, κυρίως λόγω θεμάτων που έχουν να κάνουν με υλικοτεχνικές υποδομές, ασφάλεια και νομικό πλαίσιο, ωστόσο μέσα στη δεκαετία του 2020 θα έχουμε τα πρώτα δείγματα γραφής από εταιρείες που θα προσφέρουν υπηρεσίες κινητικότητας (όπως για παράδειγμα το ride-hailing).

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τα σημερινά αυτοκίνητα δεν βρίθουν τεχνολογιών. Τουναντίον, διαθέτουν μια σειρά από προηγμένα συστήματα που φροντίζουν ώστε οι δρόμοι να γίνονται πιο ασφαλείς και οι διαδρομές πιο άνετες.

Το 2014 η Ιnternational Society of Automotive Engineers (SAE), δημοσίευσε τη λίστα με τα Επίπεδα αυτόνομης οδήγησης.

Η αρίθμηση αρχίζει από το μηδέν (0) και φτάνει μέχρι το πέντε (5) που είναι και το τελικό στάδιο, εκεί που πια τα αυτοκίνητα θα λειτουργούν πλήρως αυτόνομα και δεν θα απαιτείται ουδεμία ανθρώπινη παρέμβαση.

Σήμερα, τα μοντέλα παραγωγής εφοδιάζονται με συστήματα υποστήριξης του οδηγού που πληρούν τις προδιαγραφές Επιπέδου 2 της αυτόνομης οδήγησης. Η προοπτική είναι μέχρι το 2020 να έχουμε φτάσει στο Επίπεδο 3.

Ας εστιάσουμε όμως στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού ή ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), όπως ονομάζονται, τα οποία εφοδιάζουν τα σημερινά αυτοκίνητα που μπορεί κανείς να βρει στην αγορά.

Τα προηγμένα συστήματα ADAS των Maserati

Συστήματα όπως το φρένο αποτροπής πολλαπλών συγκρούσεων, η αυτόματη ρύθμιση απόστασης, η υποβοήθηση λωρίδας κυκλοφορίας, η αυτόματη υποστήριξη στάθμευσης ή αναγνώριση κόπωσης και σημάτων κυκλοφορίας, για να αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένα, εφοδιάζουν σήμερα μοντέλα της μεσαίας/μικρομεσαίας κατηγορίας οχημάτων και οι πελάτες τα ζητούν όλο και πιο συχνά.

To Magic Body Control της Mercedes-Benz

Η λογική των συστημάτων ADAS είναι συγκεκριμένη, απλά κάθε κατασκευαστής χρησιμοποιεί διαφορετική ονομασία. Τα πιο ευρέως διαδεδομένα που συναντάμε στη διεθνή ορολογία είναι τα εξής:

  • Traffic assistant
  • Adaptive Cruise Control (ACC) / EBA Radar
  • Lane keep assist / Lane departure warning
  • Parking assist / park help
  • Electro-mechanical steering
  • Reverse assist / All around vision camera system
  • Night vision assist
  • Adaptive lighting systems
  • Traffic sign recognition
  • LiDAR / City safety (Volvo)
  • PALM – Position Acquisition Local Mapping
  • Για να υποστηρίξουν τις παραπάνω τεχνολογίες τα αυτοκίνητα έχουν εφοδιαστεί με αισθητήρες, κάμερες, ραντάρ, καθώς επίσης και τα απαραίτητα λογισμικά που τα ελέγχουν και είναι υπέυθυνα για την εύρυθμη λειτουργία τους.

    Τα αυτόνομα αυτοκίνητα, που σε προχωρημένο στάδιο θα διαθέτουν και Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI), δεν θα είναι τίποτα άλλο παρά υπερ-υπολογιστές που θα κινούνται στους δρόμους, δημιουργώντας και μεταδίδοντας τρομακτικά μεγάλη ποσότητα δεδομένων.

    Υπολογίζεται δε ότι μέχρι το 2022 τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα θα ξεπεράσουν τα 30 εκ.

    Αλλά πριν φτάσουμε στην πλήρως αυτόνομη οδήγηση θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε τις δυνατότητες που έχουν τα σημερινά αυτοκίνητα. Και η συγκεκριμένη αναφορά δεν γίνεται τυχαία. Σύμφωνα με έρευνα της J.D. Power and Associates, οι περισσότεροι οδηγοί σήμερα δεν γνωρίζουν τις τεχνολογικές δυνατότητες των οχημάτων τους. Πολλοί, μάλιστα, όπως έδειξε η έρευνα, δεν χρησιμοποιούν καν την τεχνολογία με την οποία είναι εξοπλισμένα τα αυτοκίνητά τους, γιατί πολύ απλά δεν κατανοούν πως δουλεύει.

    Συντήρηση και ρύθμιση των ADAS

    Εδώ βέβαια προκύπτει κι ένα άλλο, ακόμα πιο σοβαρό ζήτημα, καθώς αυτά τα προηγμένα συστήματα για να λειτουργήσουν σωστά ή -να το θέσουμε διαφορετικά-, να μην δημιουργήσουν προβλήματα, θα πρέπει να ελέγχονται και να ρυθμίζονται όταν το απαιτούν οι συνθήκες.

    Για παράδειγμα στην περίπτωση που χρειαστεί να γίνουν επισκευές στους προφυλακτήρες, στη γρίλια, στους καθρέπτες, αντικατάσταση παρμπρίζ, ρύθμιση ή αλλαγή στις αναρτήσεις και στους τροχούς, αλλαγή φωτιστικών σωμάτων κ.ο.κ. Αυτά είναι σημεία στα οποία ενσωματώνονται οι αισθητήρες, τα ραντάρ και οι κάμερες των σύγχρονων αυτοκινήτων.

    Η συντήρηση και η ρύθμιση όλων αυτών των εξελιγμένων συστημάτων αποτελεί ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο κομμάτι. Τα χρόνια που όποιος γνώριζε κάποια βασικά πράγματα μπορούσε να “βάλει” χέρι στο αυτοκίνητό του έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Καλώς ή κακώς, δεν θα το κρίνουμε. Σήμερα για οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει στο αυτοκίνητο κρίνεται επιβεβλημένη η επίσκεψη στο συνεργείο.

    Για να μπορέσει ένα σύγχρονο συνεργείο -είτε πρόκειται για συνοικιακό είτε για το συνεργείο επίσημου αντιπροσώπου, είτε μιλάμε για φανοποιείο είτε για συνεργείο αντικατάστασης κρυστάλλων- να ανταπεξέλθει στις υψηλές απαιτήσεις των σημερινών αυτοκινήτων θα πρέπει να διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό και να στελεχώνεται από άτομα που διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις και εκπαίδευση.

    Η ρύθμιση των προηγμένων συστημάτων ADAS γίνεται μέσω ειδικών εργαλείων. Ένα τέτοιο εργαλείο είναι το CSC-Tool της γερμανικής εταιρείας Hella Gutmann.

    Το CSC προκύπτει από τα αρχικά των λέξεων Camera and Sensor Calibration. Τρία χρόνια μετά το λανσάρισμά του στην αγορά, το CSC-Tool έχει εξελιχθεί σε μια ολοκληρωμένη λύση για υψηλή ακρίβεια στους υψηλής τεχνολογίας αισθητήρες που χρησιμοποιούνται στα οχήματα. Οι αισθητήρες αυτοί παρέχουν όλο και περισσότερα περιμετρικά δεδομένα στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS).

    Επιπρόσθετα των μπροστινών καμερών, το εργαλείο είναι εξίσου κατάλληλο για τη βαθμονόμηση και ρύθμιση των συστημάτων ραντάρ, τις κάμερες του εξωτερικού καθρέπτη και τις κάμερες οπισθοπορείας. Εν συντομία, το εργαλείο είναι απαραίτητο για εργασίες των συστημάτων όπου οι αισθητήρες πρέπει να ευθυγραμμίζονται ακριβώς με τον άξονα κίνησης.

    Το CSC-Tool διατίθεται ως σπονδυλωτό και μπορεί να προσαρμόζεται και να διευρύνεται στις διαφορετικές ανάγκες συνεργείων και επιχειρήσεων σέρβις (φανοποιεία, συνεργεία αντικατάστασης κρυστάλλων, εξουσιοδοτημένα συνεργεία κ.α.).

    Συνοπτικά, τα πλεονεκτήματα του CSC-Tool της Hella Gutmann είναι τα εξής:

  • Τεκμηρίωση της ρύθμισης/του καλιμπραρίσματος μέσω εκτύπωσης και στο Car History
  • Δεν απαιτείται διάταξη/χώρος μέτρησης αξόνων
  • Δυνατότητα ρύθμισης για διάφορα συστήματα κάμερας και ραντάρ
  • Ελκυστικό μοντέλο τιμής
  • Απλή δυνατότητα χειρισμού, υψηλή ακρίβεια μέτρησης, αντοχή και μεγάλη διάρκεια ζωής
  • Εξατομικευμένη δυνατότητα διαμόρφωσης
  • Δυνατότητα εκ των υστέρων τοποθέτησης ανά πάσα στιγμή
  • Ειδικά πακέτα για ειδικούς στα κρύσταλλα και επιχειρήσεις φανοποιίας
  • Συμβατό με τα διαγνωστικά της οικογένειας mega macs
  • Σε όλες τις ρυθμίσεις σχεδόν η ίδια διαδικασία
  • Το CSC-Tool εισάγεται στην Ελλάδα από την Electra Hella’s S.A, που αποτελεί τον επίσημο αντιπρόσωπο των προϊόντων της Hella Gutmann στη χώρα μας.

    Πέρα από την τεχνική υποστήριξη, η Electra Hella’s S.A, προσφέρει και δωρεάν σεμινάρια εκπαίδευσης τα οποία είναι υποχρεωτικά, ώστε να μπορέσουν οι χειριστές του CSC-Tool να κατανοήσουν τις λειτουργίες του και τις δυνατότητές του. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της εταιρείας www.electra-hellas.gr

    Ο Μένιος Κατής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978 και κατάγεται από τη Λήμνο. Σπούδασε στο Κέντρο Αθλητικού Ρεπορτάζ και ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία το 1997 από το πρώτο αθλητικό site της Ελλάδας, το sport.gr (Sportline), στο οποίο εργάστηκε επί μια δεκαετία. Παράλληλα, έγραφε για το αγαπημένο του σπορ, τα MotoGP, στο motograndprix.gr καθώς επίσης και στο περιοδικό MotoGP World. Έχει δουλέψει επίσης στο wmotors.gr και caranddriver.gr, ενώ έχει συνεργαστεί με τα περιοδικά Car and Driver και Moto&Rider.

    0 Comments

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

    0 Comments
    scroll to top