Close

Τι υπολογισμούς κάνει ένα αυτόνομο όχημα πριν αλλάξει λωρίδα;

Μπορεί για εμάς τους ανθρώπους η αλλαγή λωρίδας να είναι κάτι σχετικά εύκολο, ή τουλάχιστον να μην απαιτεί πληθώρα υπολογισμών, όμως για τα αυτόνομα οχήματα τα πράγματα είναι κάπως πιο περίπλοκα.

Ένας οδηγός για να αλλάξει λωρίδα, συνήθως ελέγχει αν έρχεται κάποιο αυτοκίνητο στη λωρίδα που θέλει να μεταβεί και σχεδόν ενστικτωδώς υπολογίζει την ταχύτητα ενός αυτοκίνητου που μπορεί να βρίσκεται πιο πίσω στη λωρίδα που θέλει να μεταβεί ή και του μπροστινού και αναλόγως αλλάζει λωρίδα. Με την εξάσκηση αυτό γίνεται σχεδόν αυτονόητο για τον οδηγό. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για τα αυτόνομα οχήματα, τα οποία πρέπει να βασιστούν στον προγραμματισμό, στην τεχνητή νοημοσύνη και σε αισθητήρες.

Το Popular Science ρώτησε τις drive.ai, nuTonomy, Uber και Waymo τι λαμβάνουν υπόψη τα οχήματά τους πριν αλλάξουν λωρίδα.


Ανάγνωση φωτός

Τα αυτόνομα οχήματα χρησιμοποιούν deep learning για να κατανοούν σήματα φωτός από το περιβάλλον και να τα συνδυάζουν. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο που έχει σταματήσει σε πράσινο σημαίνει ότι για κάποιο λόγο έχει σταματήσει, ενώ ένα που έχει σταματήσει σε κόκκινο σημαίνει ότι απλά πηγαίνει με τη ροή. Επιπλέον, οι αλγόριθμοί μπορούν να κατανοήσουν ότι ένα όχημα που έχει τα αλάρμ του να αναβοσβήνουν στη μέση του δρόμου σημαίνει ότι πιθανότατα δεν θα κινηθεί άμεσα.

Γνώση της πόλης
Η NuTonomy στρέφεται στην γνώση μιας συγκεκριμένης πόλης. Τα αυτόνομα οχήματά της έχουν ήδη ξεκινήσει να δοκιμάζουν τους δρόμους της Σιγκαπούρης και της Βοστόνης, οπότε έχουν πάρει μια ιδέα. Για παράδειγμα, αν το αυτόνομο όχημά της πετύχει ένα σταματημένο φορητό σε ένα μέρος που γίνονται παραδόσεις, γνωρίζει ότι το φορτηγό είναι σταματημένο για μικρό χρονικό διάστημα και για τον λόγο αυτό θα περιμένει από πίσω του αντί να το προσπεράσει –όπως θα έκανε αν ήταν εντελώς σταματημένο. Η συντηρητική επιλογή είναι η πιο διαδομένη στα αυτόνομα οχήματα.

Στον δρόμο με άλλα εμπόδια
Ένα αυτόνομο όχημα μπορεί να φρενάρει απότομα αν κάποιος εισέλθει απρόσεκτα στην κυκλοφορία. Τα αυτόνομα οχήματα της Waymo δίνουν στους ποδηλάτες από προεπιλογή, μεγάλο περιθώριο. Οι ενσωματωμένες κάμερες σκανάρουν την περιοχή γύρω από το όχημα, ενώ το lidar του μετρά την απόσταση μεταξύ του αυτοκινήτου και των άλλων αντικειμένων. Τα δεδομένα από τα ραντάρ βοηθούν στον υπολογισμό της ταχύτητας άλλων κοντινών οχημάτων.

Στροφές
Μια στροφή μπορεί να αποτελέσει έναν λόγο για τον οποίο ένα αυτόνομο όχημα να χρειαστεί να αλλάξει λωρίδα. Τα αυτόνομα οχήματα της Uber είναι προγραμματισμένα να ελέγχουν ότι υπάρχει επαρκή απόσταση μεταξύ αυτών και άλλων οχημάτων πριν επιχειρήσουν την αλλαγή.

Πιο μπροστά στην κίνηση
Ένα ψηλό όχημα μπορεί να εμποδίζει τόσο τους ανθρώπους όσο και τα αυτόνομα οχήματα να δουν τι συμβαίνει πιο μπρος. Το αυτόνομο όχημα θα παραμείνει πίσω από το όχημα. Αν όμως το όχημα είναι σταματημένο στην άκρη ή έχει αναμμένα τα αλάρμ, το αυτόνομο όχημα θα προσπαθήσει να περάσει. Όμως στο μέλλον, τα οχήματα λόγω διασύνδεσης θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους κι έτσι θα είναι εύκολο να γνωρίζει το όχημα αν η προσπέραση είναι ασφαλής.

Πηγή

Η Λαΐδα Λιμνιάτη γεννήθηκε στην Αυστραλία και μεγάλωσε στην Τρίπολη. Είναι απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος τεχνολογίας στα περιοδικά RAM και xAKER, στο Pathfinder.gr, στο περιοδικό COMBusiness, στο ημερήσιο Newsletter COMToday και στη Ναυτεμπορική. Επίσης, έχει υπάρξει Υπεύθυνη Επικοινωνίας στη WOT και Marketing Executive στη Merlien Institute.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 Comments
scroll to top