H Honda ανακοίνωσε πως το νέο Legend θα είναι το πρώτο μοντέλο ευρείας παραγωγής που θα υποστηρίζει αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 και θα κυκλοφορεί νόμιμα στο δρόμο. Στην Ιαπωνία μπορεί, στον υπόλοιπο κόσμο όμως;
Η αυτόνομη οδήγηση αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της αυτοκίνησης του μέλλοντος με αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρείες τεχνολογίας να επενδύουν πακτωλούς χρημάτων κυνηγώντας την πρωτιά. Το θέμα ωστόσο δεν έχει κάνει τόσο με την τεχνολογία, που υπάρχει, αναπτύσσεται, δοκιμάζεται, αλλά με το νομικό πλαίσιο που θα πρέπει να θεσπιστεί και να ορίζει κανόνες και ευθύνες, καθώς επίσης και τις υποδομές που θα πρέπει να δημιουργηθούν για να υποστηρίξουν όλο αυτό το νέο οικοσύστημα.
Η πρωτιά της Honda
την Τετάρτη 11/11, η Honda ανακοίνωσε πως θα γίνει η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που θα βγάλει σε μαζική παραγωγή αυτοκίνητα με συστήματα που θα υποστηρίζουν αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 και θα μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα στο δρόμο.
Συγκεκριμένα, η ιαπωνική εταιρεία αναφέρει πως μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2021 θα ξεκινήσουν οι πωλήσεις του πολυτελούς σεντάν Honda Legend το οποίο θα εφοδιάζεται με νέο, πρόσφατα εγκεκριμένο εξοπλισμό αυτοματοποιημένης οδήγησης επιπέδου 3, που επιτρέπει στο όχημα να παίρνει τον έλεγχο σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης και τον οδηγό να έχει τη δυνατότητα να παίρνει τα μάτια του από το δρόμο. Το σύστημα που έχει αναπτύξει η Honda ονομάζεται «Traffic Jam Pilot» και έλαβε προσφάτως την σχετική έγκριση ασφάλειας από την ιαπωνική κυβέρνηση, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται νόμιμα υπό συγκεκριμένες συνθήκες.
«Είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που μια αυτοκινητοβιομηχανία λαμβάνει έγκριση τύπου για αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3», δήλωσε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος της ιαπωνικής μάρκας στο AFP.
«Τα αυτόνομα αυτοκίνητα αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, στην παροχή μεταφορικών λύσεων για τους ηλικιωμένους και στη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας», σημειώνει το υπουργείου γης, υποδομών, μεταφορών και τουρισμού της Ιαπωνίας.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι οδηγοί των Legend θα μπορούν να χρησιμοποιούν το σύστημα νόμιμα και σε άλλες χώρες, σε περίπτωση που δεν υπάρχει σχετικό νομοθετικό πλαίσιο.
Τι σημαίνει επίπεδο αυτόνομης οδήγησης 3
Τα αυτοκίνητα που υποστηρίζουν αυτό το επίπεδο, μπορούν να κινούνται τελείως αυτόνομα και να αναλαμβάνουν τον έλεγχο όταν υπάρχει νησίδα στη μέση, όπως για παράδειγμα σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή αυτοκινητόδρομους. Στο διάστημα αυτό, ο οδηγός μπορεί να ξεκουράζεται ή να ασχολείται με άλλες δραστηριότητες (eyes off), ωστόσο σε περίπλοκες καταστάσεις, πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, μετά από προτροπή του συστήματος. Όπως για παράδειγμα σε μια νέα σειρά οδικών έργων με συγκεχυμένη σήμανση και περίπλοκη διάταξη λωρίδων.
Σε κάθε περίπτωση, σε αυτό το επίπεδο ο οδηγός χρειάζεται άδεια οδήγησης και πρέπει να είναι σε θέση να αναλαμβάνει ανά πάσα στιγμή τον πλήρη έλεγχο εφόσον του ζητηθεί από το σύστημα.
Τα επίπεδα αυτόνομης οδήγησης
Υπάρχουν συνολικά 5 επίπεδα αυτόνομης οδήγησης, χωρίς να υπολογίζουμε το Level 0 όπου το όχημα δεν έχει κανέναν απολύτως ελέγχο. Σήμερα, τα μοντέλα παραγωγής εφοδιάζονται με συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (ADAS) που πληρούν τις προδιαγραφές επιπέδου 2 της αυτόνομης οδήγησης.
Υπάρχουν κι άλλοι κατασκευαστές
Συστήματα που υποστηρίζουν αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 διαθέτουν κι άλλα μοντέλα, ωστόσο το θέμα είναι ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν βάσει νόμου. Η Audi για παράδειγμα ήταν έτοιμη να λανσάρει ανάλογη τεχνολογία στο A8, αλλά λόγω νομικών εμποδίων που αντιμετώπισε, έκανε πίσω. Στην Ευρώπη για παράδειγμα σε περίπτωση που το όχημα το οποίο έχει ενεργοποιημένο σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 εμπλακεί σε ατύχημα, η ευθύνη θα βαρύνει την αυτοκινητοβιομηχανία. Μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να θεσπιστούν συγκεκριμένοι κανόνες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι πελάτες θα πρέπει να κάνουν υπομονή.
Πιο πρόσφατα, η Mercedes-Benz ανακοίνωσε πως η νέα S-Class σεντάν που αναμένεται το καλοκαίρι του 2021 θα εφοδιάζεται με το σύστημα Drive Pilot, που θα υποστηρίζει αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 και που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συγκεκριμένες συνθήκες (μποτιλιάρισμα και ταχύτητα κάτω από 60 km/h) και σε συγκεκριμένους δρόμους της Γερμανίας.
Η περίπτωση της Tesla
Και φυσικά υπάρχουν τα μοντέλα της Tesla, τα οποία διαθέτουν το hardware για να υποστηρίξουν αυτόνομη οδήγηση ακόμα και επιπέδου 5. Πρόσφατα μάλιστα η εταιρεία ξεκίνησε δοκιμές της beta έκδοσης του συστήματος FSD (Full Self-Driving) σε περιορισμένο αριθμό οχημάτων στις ΗΠΑ. Το εν λόγω σύστημα είναι διαθέσιμο προς 10.000 δολάρια (7.500 ευρώ είναι η τιμή του στην Ελλάδα) και αναβαθμίζεται μέσω ΟΤΑ ενημερώσεων. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όσοι αποκτήσουν το εν λόγω σύστημα με τον υπερυπολογιστή που έχει αναπτύξει η εταιρεία μπορούν να χρησιμοποιούν πλήρως τις δυνατότητές του στους δημόσιους δρόμους, από τη στιγμή που δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία.