Άνθρωποι και αυτόνομα οχήματα

Το όνειρο κάθε οπαδού της τεχνολογίας, είναι μια μέρα να δει στον ίδιο δρόμο να κυκλοφορούν απροβλημάτιστα αυτόνομα οχήματα μαζί με ποδηλάτες και πεζούς, και όλα αυτά χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα και κίνδυνος για την ασφάλεια. Παρόλο που σήμερα τα αυτόνομα οχήματα γίνονται ολοένα και πιο κοινά, το πόσο ασφαλή είναι παραμένει ένα ερώτημα, με τις στατιστικές να δείχνουν ότι η ευρεία εξάπλωση αυτής της τεχνολογίας θα αυξήσει τον κίνδυνο στους δρόμους.

radar

Σε αυτό το θέμα υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα, οι υπολογιστές αρέσκονται στους κανόνες, πράγμα που τους καθιστά δύσκολο τον χειρισμό καταστάσεων που δεν γνωρίζουν. Μέχρι σήμερα, το κυκλοφοριακό σύστημα αναπτυσσόταν μόνο από τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι αρκετά καλοί στο να ακολουθούν κανόνες, αλλά και να τους ερμηνέψουν κατάλληλα όταν χρειαστεί να χειριστούν μια δύσκολη ή ασαφής κατάσταση. Για παράδειγμα, θα κάνουμε σήμα σε έναν περαστικό να περάσει, διευκολύνοντας έτσι την κυκλοφορία, πράγμα που δεν μπορεί να κάνει ένας υπολογιστής.

Για να κάνουμε καλύτερο το κυκλοφοριακό σύστημα του μέλλοντος, θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τα καλύτερα χαρακτηριστικά των μηχανών και των ανθρώπων, συγχωνεύοντας έτσι την σωστή ερμηνεία με τους άκαμπτους κανόνες. Το σύστημα αυτό δεν θα πρέπει να έχει μόνο ικανά αυτόνομα οχήματα, αλλά οχήματα τα οποία καταλαβαίνει ο άνθρωπος.

Nissan Self Driving

Ανθρώπινη Λήψη Αποφάσεων
Παρόλο που μέχρι στιγμής υπάρχει μόνο ένα θανατηφόρο ατύχημα με αυτόνομο όχημα (ένα Tesla Model S που είχε το Autopilot ενεργοποιημένο), τα στατιστικά λένε ότι η αυτόνομη οδήγηση είναι πιο ασφαλής. Στις ΗΠΑ γίνονται κάθε μέρα 100 θανατηφόρα ατυχήματα, αλλά αυτό ξεχώρισε καθώς όλοι σκέφτονταν τι θα είχε γίνει αν οδηγούσε ο οδηγός το όχημα. Θα είχε καταφέρει να επιζήσει;

Το συγκεκριμένο ατύχημα ήταν αρκετά απλό, αφού το αυτόνομο όχημα δεν κατάφερε να «δει» ένα απορριμματοφόρο και έπεσε πάνω του. Αλλά υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις ατυχημάτων, που το αυτόνομο όχημα θα έπρεπε να λάβει κάποια σημαντική απόφαση. Για παράδειγμα, τι θα γινόταν αν έπρεπε να επιλέξει μεταξύ τις ασφάλειας δύο εμπλεκομένων;

Οι φιλόσοφοι αποκαλούν το πρόβλημα αυτό «Το Πρόβλημα του Τρόλεϊ». Σύμφωνα με το υποθετικό αυτό πρόβλημα, ένα Τρόλεϊ πηγαίνει ανεξέλεγκτα πάνω στις ράγες του και θα χτυπήσει κάποιους ανθρώπους που βρίσκονται στον δρόμο του. Η μόνη επιλογή που έχει ο οδηγός, είναι μεταξύ δύο διαδρομών όπου και στις δύο θα χτυπήσει κάποιους ανθρώπους.

Tesla: Το νέο Autopilot Hardware σε κοινή θέα για πρώτη φορά

Ποια θα πρέπει να είναι η επιλογή του; Επιστήμονες στο MIT έχουν δημιουργήσει αρκετές παραλλαγές του προβλήματος αυτού, και έφτιαξαν ένα «ηθικό» τεστ με το οποίο θέλουν να δουν τι ηθικές αποφάσεις θα έπαιρνε ένας άνθρωπος. Ελπίζουν με αυτό τον τρόπο, να κατανοήσουν τα κριτήρια με τα οποία ο άνθρωπος παίρνει αποφάσεις και στη συνέχεια να προγραμματίσουν τα αυτόνομα οχήματα και άλλες έξυπνες μηχανές.

Οι άνθρωποι που έχουν κάνει το «ηθικό» τεστ έχουν ήδη καταδείξει στους επιστήμονες τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνουν τις αποφάσεις τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα παρέμβουν για να σώσουν τους νεότερους και με υψηλότερο κοινωνικό status ανθρώπους, όπως έναν γιατρό αντί για έναν εγκληματία.

Uber Autonomous Cars self driving

Ανθρώπινες επιλογές και επιλογές του υπολογιστή
Για να χειριστούμε κατάλληλα αυτές τις ηθικές προτιμήσεις, θα μπορούσαμε να εξοπλίσουμε τους ανθρώπους με κάποια τεχνολογία η οποία θα καταδείκνυε στα αυτόνομα οχήματα τα χαρακτηριστικά τους, όπως αν είναι παιδί, ηλικιωμένος , πεζός ή ποδηλάτης. Με αυτό τον τρόπο, οι προγραμματιστές θα μπορούσαν να δώσουν οδηγίες για το ποιες προτεραιότητες να έχουν τα οχήματα, σε συνάρτηση με τα αποτελέσματα των τεστ.

Αλλά αυτό δημιουργεί και αρκετά προβλήματα. Στα τεστ φάνηκε ότι οι άνθρωποι, εκτός των άλλων χαρακτηριστικών, έχουν προτίμηση στο να σώζουν όσον το δυνατόν περισσότερα άτομα. Τι θα γίνει στην περίπτωση που εκπαιδεύσουμε έτσι ένα αυτόνομο όχημα, και αυτό επιλέξει να σώσει μερικούς απρόσεκτους δρομείς, θυσιάζοντας έναν αθώο πεζό; Μια άλλη μελέτη δείχνει ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν να αγοράσουν ένα όχημα, το οποίο θα είχε ως προτεραιότητα την ασφάλεια άλλων και όχι του οδηγού.

self driving connected

Η περαιτέρω έρευνα στο «Πρόβλημα του Τρόλεϊ», αποκάλυψε ότι η βελτιστοποίηση του αλγόριθμου για αμέτρητα ειδικά και υποθετικά σενάρια δεν αποτελεί λύση. Ένα κοινό σετ κανόνων για τα αυτόνομα οχήματα, θα επιτρέψει στους ανθρώπους να μπορούν να προβλέψουν την συμπεριφορά τους, και εφόσον οι άνθρωποι έχουν συγκεκριμένη συμπεριφορά απέναντι στα αυτόνομα οχήματα, αυτά θα μπορούν με τον καιρό να αντιδρούν καλύτερα σε δύσκολες καταστάσεις.

Πηγή