Είναι επιβλαβές για τη μπαταρία του να πηγαίνετε συνεχώς το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο σε σταθμό ταχείας φόρτισης DC;
Η σύντομη απάντηση εδώ είναι “όχι” αλλά ας ξηγήσουμε ορισμένα πράγματα.
Πώς λειτουργεί η γρήγορη φόρτιση DC
Οι δημόσιοι σταθμοί ταχείας φόρτισης DC “Επίπεδο 3” μπορούν να φέρουν την μπαταρία ενός EV στο 80 τοις εκατό της χωρητικότητάς του σε περίπου 15-45 λεπτά, ανάλογα με το όχημα και την εξωτερική θερμοκρασία. Ενώ η φόρτιση των περισσότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνεται στο σπίτι, η γρήγορη φόρτιση συνεχούς ρεύματος μπορεί να είναι χρήσιμη εάν ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού διαπιστώσει ότι η ένδειξη κατάστασης φόρτισης πέφτει κατά τη διαδρομή. Ο εντοπισμός σταθμών επιπέδου 3 είναι απαραίτητος για όσους κάνουν εκτεταμένα οδικά ταξίδια.
Η γρήγορη φόρτιση DC χρησιμοποιεί πολλαπλές διαμορφώσεις υποδοχών. Τα περισσότερα από τα πρώιμα μοντέλα που προέρχονταν από ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν αυτό που ονομάζεται υποδοχή CHAdeMO (Nissan Leaf, Kia Soul EV), ενώ τα γερμανικά, αμερικανικά και νεότερα ασιατικά EV χρησιμοποιούν κυρίως το βύσμα SAE CCS Combo, με πολλούς σταθμούς φόρτισης επιπέδου 3 να υποστηρίζουν αρχικά και τους δύο τύπους. Η Tesla χρησιμοποιεί μια ιδιόκτητη σύνδεση (που τώρα ονομάζεται North American Charging Standard ή NACS) για να αποκτήσει πρόσβαση στο δίκτυο υπερσυμπιεστών υψηλής ταχύτητας, το οποίο περιορίζεται στα δικά της οχήματα. Οι ιδιοκτήτες Tesla μπορούν, ωστόσο, να χρησιμοποιήσουν άλλους δημόσιους φορτιστές μέσω ενός προσαρμογέα που συνοδεύει το όχημα.
Ενώ οι οικιακοί φορτιστές χρησιμοποιούν τάση εναλλασσόμενου ρεύματος που μετατρέπεται σε συνεχές ρεύμα από το όχημα, ένας φορτιστής επιπέδου 3 τροφοδοτεί απευθείας ενέργεια συνεχούς ρεύματος. Αυτό του επιτρέπει να φορτίζει το αυτοκίνητο με πιο γρήγορο κλιπ. Ένας σταθμός ταχείας φόρτισης βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με το EV στο οποίο είναι συνδεδεμένος. Παρακολουθεί την κατάσταση φόρτισης του αυτοκινήτου και αποδίδει μόνο όση ισχύ μπορεί να αντέξει το όχημα, η οποία διαφέρει από το ένα μοντέλο στο άλλο. Ο σταθμός ρυθμίζει τη ροή του ηλεκτρικού ρεύματος ανάλογα, ώστε να μην κατακλύσει το σύστημα φόρτισης του οχήματος και να προκαλέσει ζημιά στην μπαταρία.
Μόλις ξεκινήσει η φόρτιση και ζεσταθεί η μπαταρία του αυτοκινήτου, η ροή των κιλοβάτ συνήθως αυξάνεται στη μέγιστη ισχύ του οχήματος. Ο φορτιστής θα διατηρήσει αυτόν τον ρυθμό για όσο το δυνατόν περισσότερο, αν και μπορεί να πέσει σε πιο μέτρια ταχύτητα εάν το όχημα πει στον φορτιστή να επιβραδύνει ώστε να μην διακυβεύεται η διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Μόλις η μπαταρία φτάσει σε ένα ορισμένο επίπεδο της χωρητικότητάς του, συνήθως το 80%, η φόρτιση ουσιαστικά επιβραδύνεται σε αυτό που θα γινόταν στη συνέχεια λειτουργία Επιπέδου 2. Αυτό είναι γνωστό ως καμπύλη γρήγορης φόρτισης DC.
Επιπτώσεις της συχνής γρήγορης φόρτισης
Η ικανότητα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να δέχεται υψηλότερα ρεύματα φόρτισης επηρεάζεται από τη χημεία της μπαταρίας. Θεωρείται ότι η ταχύτερη φόρτιση θα αυξήσει τον ρυθμό με τον οποίο θα μειωθεί η χωρητικότητα της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού, ωστόσο, μια μελέτη που διεξήχθη από το Εθνικό Εργαστήριο του Αϊντάχο (INL) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ενώ η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα φθείρεται γρηγορότερα εάν η μόνη πηγή τροφοδοσίας είναι η φόρτιση επιπέδου 3,η διαφορά δεν είναι ιδιαίτερα έντονη.
Οι νεότερες δοκιμές δείχνουν ότι η γρήγορη φόρτιση έχει ακόμη μικρότερο αντίκτυπο
Πόσο θα υποβαθμιστεί η μπαταρία με την πάροδο του χρόνου εάν χρησιμοποιείται κυρίως η γρήγορη φόρτιση; Το Recurrent ξεκίνησε να απαντήσει σε αυτήν την ερώτηση σε μια πρόσφατη δοκιμή που αφορούσε κάποιο Teslas.
Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα φόρτισης από περισσότερα από 12.500 οχήματα Tesla στις Ηνωμένες Πολιτείες, και ο ρυθμός υποβάθμισης της αυτονομίας για αυτοκίνητα που φορτίζουν συχνά γρήγορα είναι στατιστικά παρόμοιος σε σύγκριση με τη φόρτιση AC.
Η εταιρεία, η οποία παρέχει αναφορές ανάλυσης οχημάτων και μπαταριών για ηλεκτρικά, συνέκρινε αυτοκίνητα που φορτίζουν γρήγορα τουλάχιστον το 90% του χρόνου με αυτοκίνητα που φορτίζουν γρήγορα λιγότερο από το 10% του χρόνου. Τα αποτελέσματα δείχνουν μικρή έως καθόλου διαφορά μεταξύ των δύο μεθόδων φόρτισης.
Αυτό σημαίνει ότι τα νεότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν σημαντική υποβάθμιση της μπαταρίας όταν φορτίζονται συχνά γρήγορα από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το γενικό στοιχείο εδώ είναι ότι, ενώ η φόρτιση DC μπορεί να έχει επίδραση στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, θα πρέπει να είναι ελάχιστη, ειδικά επειδή δεν είναι συνήθως κύρια πηγή φόρτισης.
Επομένως, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για οποιαδήποτε σημαντική διαφορά στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας του ηλεκτρικού σας, όσο συχνά και αν χρησιμοποιείτε τη γρήγορη φόρτιση.
Ακολουθήστε το Autonomous.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι και άμεσα όλα τα νέα άρθρα! Αν χρησιμοποιείτε RSS μπορείτε να προσθέσετε το Autonomous.gr στη λίστα σας με αυτό το σύνδεσμο https://www.autonomous.gr/feed/.