Αυτόνομα οχήματα: Στον ιδιοκτήτη η ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος;

Το τμήμα Οχημάτων της Καλιφόρνια σκέφτεται να εισάγει νέους κανονισμούς, οι οποίοι θα περιορίζουν την ευθύνη των εταιρειών που κατασκευάζουν αυτόνομα οχήματα σε περίπτωση ατυχήματος και θα την “μεταφέρουν” στον ιδιοκτήτη.

Με δεδομένο ότι ολοένα και περισσότερα οχήματα με δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης θα βρίσκονται στους δρόμους, γεννάται το ερώτημα ποιος θα είναι τελικά υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχήματος. Μέχρι στιγμής έχουν ακουστεί πολλά, αλλά δεν έχει υπάρξει κάποιος επίσημος κανονισμός, πράγμα που σκοπεύει να αλλάξει αν εν τέλει η Καλιφόρνια ακολουθήσει το σχέδιο που μελετά.

Ο προτεινόμενος κανονισμός φαίνεται ότι βασίζεται στην πρόταση της General Motors ότι οι εταιρείες θα έπρεπε να προστατεύονται από αγωγές, σε περίπτωση που ένα όχημα που δεν ακολουθεί τις συστάσεις συντήρησης, τρακάρει.

Έτσι για παράδειγμα, οι εταιρείες δεν θα έχουν την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος, αν τα λάστιχα δεν είναι σωστά φουσκωμένα ή αν δεν έχει γίνει αλλαγή λαδιών στο προτεινόμενο διάστημα.

Η έλλειψη συντήρησης όντως κάνει τα οχήματα λιγότερο ασφαλή, αλλά αξιοσημείωτο είναι ότι στην προσέγγιση αυτή μεταφέρει την ευθύνη για το ατύχημα στον κάτοχο του οχήματος ακόμη κι αν αυτός δεν οδηγεί, καθώς οφείλει να το διατηρεί βάσει των προτεινόμενων προτύπων.

Στην περίτπωση που τα αυτόνομα οχήματα αποτελούν μέρος υπηρεσίας διαμοιρασμού (ride-sharing), τότε η ευθύνη πολύ πιθανό να εμπίπτει στους διαχειριστές των στόλων, εκτός αν οι κατασκευάστριες είναι και διαχειριστές του στόλου.

Φυσικά οι εταιρείες δεν θέλουν να είναι υπεύθυνες κάθε φορά που θα υπάρχει ένα ατύχημα με αυτόνομο όχημα αλλά είναι δύσκολο να βρεθεί και η εναλλακτική. Όπως και να έχει, πριν τη μαζική τους υιοθέτηση θα πρέπει να βρεθεί μια λύση σχετικά με την ευθύνη.

Πηγή