Close

Πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως – Αυτός είναι ο λόγος

Σύμφωνα με έρευνες, οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 15 τοις εκατό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, γι’ αυτό και η μετάβαση σε καθαρότερα οχήματα αποτελεί βασικό άξονα στις εθνικές προσπάθειες για την επίτευξη των στόχων μετριασμού της κλιματικής αλλαγής.

Οι κυβερνήσεις ενθάρρυναν τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα με τεράστιες επιδοτήσεις, και οι παλαιοί κατασκευαστές αυτοκινήτων αλλάζουν τις προσφορές τους λέγοντας ένα αργό αντίο στην εποχή των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζει να αυξάνεται, αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης έχει επιβραδυνθεί.

1. Πώς πάνε οι πωλήσεις ηλεκτρικών;
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθούν να αυξάνονται, αλλά η ανάπτυξη επιβραδύνεται. Σύμφωνα με το BloombergNEF, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων συν plug-in υβριδικών που μπορούν επίσης να κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ υπερδιπλασιάστηκαν το 2021 και αυξήθηκαν 62 τοις εκατό το 2022. Όμως το ποσοστό ήταν 31 τοις εκατό το 2023, όταν 15 τοις εκατό όλων των οχημάτων που πωλήθηκαν ήταν plug-in. Το BNEF προβλέπει ότι η ετήσια αύξηση θα επιβραδυνθεί ξανά στο 21% το 2024.

Η Κίνα, όπου η κυβέρνηση έχει χρησιμοποιήσει γενναιόδωρα κίνητρα για να επεκτείνει την εκκολαπτόμενη αυτοκινητοβιομηχανία και να κάνει τα ηλεκτρικά οχήματα προσιτά, είναι μακράν η μεγαλύτερη αγορά, αντιπροσωπεύοντας το 59% των 13,8 εκατομμυρίων πωλήσεων plug-in το 2023, εξαιρουμένων των εμπορικών οχημάτων. Η Ευρώπη αντιπροσώπευε το 23 τοις εκατό και η Βόρεια Αμερική το 12 τοις εκατό.

2. Γιατί επιβραδύνεται η αύξηση των πωλήσεων;
Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επισημάνει ότι καθώς η οικονομία της Κίνας συνεχίζει να αγωνίζεται, η χώρα δεν είναι πλέον η αξιόπιστη πηγή ανάπτυξης που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Το μεγαλύτερο ζήτημα είναι η ζήτηση στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Για το πρώτο κύμα ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούσαν να βασιστούν σε λάτρεις της τεχνολογίας και σε κρατικές επιδοτήσεις για αγορές εταιρικών αυτοκινήτων για να αυξήσουν τον όγκο.

Αλλά για την επόμενη φάση, αντιμετωπίζουν περισσότερους οδηγούς, πολλοί από τους οποίους είναι δύσπιστοι ως προς την τεχνολογία και δεν ενδιαφέρονται για την αγορά οχημάτων που είναι πιο ακριβά από ισοδύναμα αυτοκίνητα που καίνε καύσιμα. Κατά μέσο όρο, τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα είναι 30% και 27% ακριβότερα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αντίστοιχα. Οι επιδοτήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις που συνέβαλαν στην αύξηση των πωλήσεων στερεύουν στην Ευρώπη και τα τρέχοντα κίνητρα στις ΗΠΑ εξαρτώνται από ένα όριο τοπικής παραγωγής, περιορίζοντας τις επιλογές των αγοραστών.

Παράλληλα, οι καταναλωτές έχουν αποθαρρυνθεί από την αύξηση του κόστους δανεισμού καθώς οι κεντρικές τράπεζες έχουν κινηθεί για να περιορίσουν τον πληθωρισμό. Ορισμένοι καταναλωτές εξακολουθούν να ανησυχούν για την υποδομή φόρτισης και την εμβέλεια της μπαταρίας. Η ταχεία εξέλιξη των μπαταριών ηλεκτρικών μπορεί να χρησιμεύσει ως επιχείρημα για την αναβολή μιας αγοράς έως ότου η τεχνολογία γίνει καλύτερη.

3. Πώς αντιδρούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην επιβράδυνση της ζήτησης;
Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την Tesla, έχουν μειώσει επανειλημμένα τις τιμές τον περασμένο χρόνο για να κερδίσουν πελάτες. Πολλοί έχουν επίσης μειώσει την παραγωγή και το προσωπικό για να διατηρήσουν τα κέρδη.

Οι κατασκευαστές αγωνίζονται να παρουσιάσουν αρκετά φθηνότερα μοντέλα, όπως για παράδειγμα στην Ευρώπη το e-C3 της Stellantis, το Renault 5 και το Volvo EX30.

Στις ΗΠΑ μόνο ένα ηλεκτρικό μοντέλο πωλείται για λιγότερο από 40.000 δολάρια ΗΠΑ και αυτή την περίοδο η GM General Motors αρχίζει να κατασκευάζει ένα ηλεκτρικό Chevrolet Equinox με τιμή από 35.000 δολάρια ΗΠΑ.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν πολλά στην τεχνολογία μπαταριών για να κερδίσουν τους επιφυλακτικούς πιθανούς αγοραστές. Η BYD, η κορυφαία μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, και η Tesla οδήγησαν στο πακέτο μπαταριών λιθίου-σιδηροφωσφορικού (LFP), οι οποίες έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα αλλά κοστίζουν λιγότερο, διαθέτουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και θεωρούνται ασφαλέστερες από την κύρια εναλλακτική λύση – μπαταρίες νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου.

Η Toyota, η BYD και η κινεζική εταιρεία μπαταριών Contemporary Amperex Technology εργάζονται όλοι για την ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης, οι οποίες χρησιμοποιούν υλικά ηλεκτροδίων υψηλής τάσης, υψηλής χωρητικότητας που ενισχύουν την απόδοση και τη χωρητικότητα της μπαταρίας σε σύγκριση με την τεχνολογία ιόντων λιθίου. Η BNEF αναμένει ότι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα χρησιμοποιούνται περισσότερο σε μοντέλα οχημάτων premium βραχυπρόθεσμα λόγω του υψηλότερου κόστους κατασκευής και πρώτων υλών.

4. Τι διακυβεύεται;
Η επιβράδυνση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τους κυβερνητικούς στόχους για τον περιορισμό των χειρότερων επιπτώσεων της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Το 2021, οι ΗΠΑ έθεσαν στόχο οι μισές από τις πωλήσεις οχημάτων να είναι ηλεκτρικά από το 2030. Το ίδιο έτος, η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με καύση ορυκτών καυσίμων από το 2035.

Ακολουθήστε το Autonomous.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι και άμεσα όλα τα νέα άρθρα! Αν χρησιμοποιείτε RSS μπορείτε να προσθέσετε το Autonomous.gr στη λίστα σας με αυτό το σύνδεσμο https://www.autonomous.gr/feed/.

Ο Αντώνης Γιαγδζόγλου είναι δημοσιογράφος με πολλές συνεργασίες σε online μέσα. Αρθρογραφεί για νέες τεχνολογίες και τεχνολογίες που βελτιώνουν τη ζωή μας ενώ συνεργάζεται με διαφημιστικές εταιρείες και διαχειρίζεται social media επιχειρήσεων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 Comments
scroll to top