Αυτόνομα οχήματα και το αυτοκίνητο ως υπηρεσία

Ώρες αιχμής, με αυτοκίνητα μποτιλιαρισμένα στους δρόμους και οδηγούς σε απόγνωση να αναζητούν θέση στάθμευσης. Τη λύση σκέφτηκαν τη δεκαετία του ’80 οι παραγωγοί Hanna-Barbera στο γνωστό διαστημικό καρτούν Jetsons, όπου οι ήρωες όταν έφταναν στον προορισμό τους δίπλωναν το αυτοκίνητό τους και το κρατούσαν σαν μια μικρή βαλίτσα. Ποιός δεν θα ήθελε να μπορούσε να το κάνει αυτό.

Με δεδομένη τη ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογία τον οχημάτων, ίσως να μην αργήσει πολύ αυτή η στιγμή

The Jetsons

Οι αστικές μεταφορές στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, αναμένεται να είναι ηλεκτρικές, αυτόνομες, και on-demand, δηλαδή κατά παραγγελία. Προβλέποντας και σχεδιάζοντας το αύριο, εταιρείες μεγαθήρια όπως η Uber και η Google, προσανατολίζονται ήδη προς την κατεύθυνση αυτή. Έρευνες, μελέτες και δράσεις έχουν βάλει εδώ και καιρό στην καθημερινότητά μας, έννοιες όπως sustainable mobility, bike sharing, car sharing, ride-hailing. Πέρα από τον κεντρικό σχεδιασμό που σταδιακά υιοθετούν τα κράτη και οι περιφέρειες, σχετικά κινήματα βρίσκουν γρήγορα υποστηρικτές μέσα και από τα social media. Στόχος είναι οι επιλογές της αστικής μετακίνησης να γίνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον και τον πολίτη, μειώνοντας όσο το δυνατόν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, λιγότερο ενεργοβόρες, πιο οικονομικές και να αξιοποιούν την πληροφορία σε πραγματικό χρόνο. Με βάση αυτές τις νέες ανάγκες, η τεχνολογία των οχημάτων αναπτύσσεται στους τομείς της αυτόνομης οδήγησης, της μεγαλύτερης αυτονομίας στην ηλεκτροκίνηση, της δυνατότητας ασύρματης συνδεσιμότητας και άμεσης παροχής της πληροφορίας. Ένα από τα βασικά ζητούμενα είναι οι μεταφορές με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, και το sharing mobility που θα αποσυμφορίσουν τους δρόμους και θα μας φέρουν πιο κοντά στην έννοια της «έξυπνης πόλης» μέσα στα επόμενα 25 χρόνια. 

Local Motors Olli IBM Watson

On-line και αυτόνομα οχήματα 
Μέχρι το 2025, όπως προβλέπει έρευνα της Navigant Research, περισσότερα από 1,2 δισεκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως αναμένεται να συνδεθούν με το περιβάλλον τους ή αλλιώς αυτό που ονομάζεται «δίκτυο των πραγμάτων» (Internet Of Things- ΙοΤ). Η ασύρματη συνδεσιμότητα, θα δώσει τη δυνατότητα της μετάδοσης και χρήσης της πληροφορίας σε πραγματικό χρόνο και ουσιαστικά θα οδηγήσει στην εύκολη και άμεση μετάβαση στην κινητικότητα ως υπηρεσία, (mobility as a service). Σε πρώτη φάση, τα συστήματα αυτά θα παρέχουν real time ειδοποιήσεις για την ασφάλεια και εξυπηρέτηση του οδηγού. Σε μια επόμενη φάση θα έρθει η υποστήριξη ημι-αυτόνομων συστημάτων οδήγησης. Παράλληλα ο αριθμός των μέσων μεταφοράς που θα είναι εξοπλισμένα με κάποια μορφή τηλεματικής θα αυξηθεί με ταχείς ρυθμούς. Μέχρι το 2025, τα περισσότερα νέα οχήματα στις ανεπτυγμένες αγορές, θα διαθέτουν τηλεματική και φυσικά θα προσφέρουν διάφορα είδη υπηρεσιών για τον οδηγό. Σήμερα, τέτοια είδη συνδέσεων διαθέτουν τα ηλεκτρικά οχημάτα (EV) και αφορούν την πλοήγηση, τους διαθέσιμους σταθμούς φόρτισης, το βαθμό φόρτισης της μπαταρίας κ.α.

Η συνδεσιμότητα και η ανάλυση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο θα επιτρέψει την αποτελεσματική αποστολή των οχημάτων στο σημείο όπου οι επιβάτες επιθυμούν, διατηρώντας τον χρόνο αδράνειας στο ελάχιστο. Οι υπηρεσίες αυτές μπορούν να ενσωματωθούν πλήρως στο προφίλ της κάθε περιοχής, λειτουργώντας παράλληλα με τους άλλους τύπους οχημάτων και τις on-demand επιλογές, κάνοντας την μετακίνηση μέσα στην πόλη αποτελεσματική, οικολογική, οικονομική και έξυπνη.

Rinspeed Oasis self-driving car concept

Μια νέα κοινόχρηστη αγορά  κινητικότητας
Εκτιμάται ότι η κοινόχρηστη αγορά της κινητικότητας θα αξίζει 2,6 τρισεκατομμύρια δολάρια μόλις 14 χρόνια από τώρα. Αυτό για την Ευρώπη του 2016 μπορεί να φαίνεται σαν κάτι μακροπρόθεσμο, αλλά για τις εταιρίες τεχνολογίας και τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ένα εφικτό χρονικό παράθυρο, έτσι ώστε να μπορέσουν να κυριαρχήσουν σε αυτήν την υπό ανάπτυξη αγορά έγκαιρα.

Το 10% του συνόλου των ελαφρών οχημάτων, αναμένεται να είναι πλήρως αυτόνομα έως το 2035, με βάση μελέτη της IHS Automotive και η κίνηση οχημάτων χωρίς οδηγό να έρθει κάποια στιγμή γύρω στο 2050. Με περισσότερα αυτοκίνητα στο δρόμο που μπορούν να οδηγηθούν μόνα τους, πολλοί καταναλωτές θα είναι διατεθειμένοι να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητα ως υπηρεσία αντί να τα αγοράσουν.

Πρωτοπόρες αυτοκινητοβιομηχανίες που επενδύουν ήδη σε στα ημιαυτόνομα και πλήρως αυτόνομα οχήματα είναι η BMW με το DriveNow και το Reach now, ενώ αντίστοιχα προγράμματα υλοποιεί και η Ford.




Ένας κολοσσός όπως η Apple δεν θα μπορούσε να μη διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο από τη συγκεκριμένη αγορά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη κατασκευάζει το αυτοκίνητο-υπηρεσία, mobile-as-a-service. Αντί δηλαδή να πωλεί το αυτοκίνητο σαν πάγια ιδιοκτησία όπως συμβαίνει σήμερα, η Apple θα έχει μια πλατφόρμα όπου ο χρήστης θα μπορεί να εκμισθώσει το όχημα tailored, ζητώντας και απολαμβάνοντας το αυτοκίνητο υπηρεσία που θα ανταποκρίνεται αποκλειστικά στις προσωπικές του ανάγκες. Δεδομένης της δυναμικής και του επιθετικού marketing της Apple, οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η εταιρία θα μπορούσε να αποκτήσει  τουλάχιστον το 16% της αγοράς της διαμοιραζόμενης κινητικότητας αποκομίζοντας κέρδη 400 δισεκατομμύριων δολαρίων έως το 2030.

Ένας άλλος γίγαντας του shared mobility, η Uber «σήκωσε» 3,5 δις δολάρια από το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας, προκειμένου να μπει δυναμικά στο παιχνίδι, επεκτείνοντας τις δραστηριότητές της και στην Κίνα. Η εταιρεία έχει ήδη παραγγείλει 100.000 αυτόνομα οχήματα από την Mercedes-Benz για να τα λανσάρει όταν θα είναι έτοιμη η αγορά. Η Uber θα μπορούσε να διεκδικήσει επίσης ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς δεδομένου ότι έχει ήδη στο ενεργητικό της μια πετυχημένη συνταγή κυκλοφορίας αυτόνομων οχημάτων.

Η παγκόσμια κοινή χρήση αυτοκινήτων εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 23.400.000 χρήστες εώς το 2024. Σχετική έκθεση της McKinsey προβλέπει ότι ένα στα 10 αυτοκίνητα θα είναι κοινόχρηστο έως το 2030, επίσης ένας στους τρεις οδηγούς θα μοιραστεί το όχημα του μέσα από μια υπηρεσία μέχρι το 2050.

oxbotica selenium car pod

Συνδεσιμότητα και νέα δεδομένα αλλάζουν το παιχνίδι
Οι ριζοσπαστικές αλλαγές θα έχουν σημαντικές συνέπειες σε ολόκληρο τον κλάδο των αστικών μεταφορών και φυσικά  στον τρόπο που μετακινούμαστε στις πόλεις. Η ιδιοκτησία ενός οχήματος θα φαντάζει χρονοβόρα, ενεργοβόρα και πολύ ακριβή ιστορία του παρελθόντος. Οι φόροι πολυτελείας, τα τέλη κυκλοφορίας, το άγχος για την εύρεση θέσης στάθμευσης, το μποτιλιάρισμα και ο εκνευρισμός στην μετακίνηση θα αντικατασταθούν με την άνετη, οικονομική, φιλική στο περιβάλλον και απόλυτα προσαρμοσμένη στις προσωπικές ανάγκες του καταναλωτή και της πόλης μετακίνηση! Μέχρι τότε ωστόσο, Νοιάζομαι και Μοιράζομαι – Sharing is caring.

Συντάκτης: Δημήτρης Δημητριάδης
O Δημήτρης Δημητριάδης είναι VP Business Development στην Brainbox και δουλεύει στην καθιέρωση μεθόδων βιώσιμης κινητικότητας με προηγμένα συστήματα bike sharing.