Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση φέρνει συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύουν ασταμάτητα στην αποδοτικότητα και τον εξορθολογισμό των οχημάτων τους.
Η Stellantis φαίνεται έτοιμη να φέρει μια ριζική αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σε συνεργασία με τη γαλλική εταιρεία Saft, εξειδικευμένη στις τεχνολογίες μπαταριών, η Stellantis δοκιμάζει ήδη μια πρωτοποριακή προσέγγιση στο μοντέλο Peugeot E-3008. Το project, που φέρει την ονομασία IBIS (Intelligent Battery Integrated System), επιχειρεί να συνενώσει όλα τα βασικά εξαρτήματα ενός ηλεκτρικού συστήματος κίνησης σε μία ενιαία μονάδα — καθιστώντας έτσι την παραδοσιακή μπαταρία κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή πηγή ενέργειας.
Τα συμβατικά ηλεκτρικά οχήματα διαθέτουν ξεχωριστά συστήματα για τον μετατροπέα ρεύματος (DC σε AC για τον κινητήρα) και για τον ενσωματωμένο φορτιστή (AC σε DC για τη φόρτιση της μπαταρίας). Το IBIS προτείνει μια διαφορετική προσέγγιση: την ενσωμάτωση αυτών των λειτουργιών απευθείας στην μπαταρία.
Το αποτέλεσμα είναι μια πιο «έξυπνη» και ελαφριά μονάδα, χωρίς επιπλέον εξαρτήματα, που εξοικονομεί πολύτιμο χώρο και βάρος.
Οι πρώτες ενδείξεις είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Η απουσία των ξεχωριστών μονάδων μετατροπέα και φορτιστή επιτρέπει μείωση περίπου 40 κιλών από το συνολικό βάρος του οχήματος – μια σημαντική διαφορά που μπορεί να επηρεάσει θετικά τόσο την επιτάχυνση όσο και την αυτονομία. Παράλληλα, ελευθερώνονται περίπου 17 λίτρα όγκου, δίνοντας μεγαλύτερη ευελιξία στους σχεδιαστές για βελτιστοποίηση του εσωτερικού ή της αεροδυναμικής.
Εκτός από το βάρος, το IBIS προσφέρει και αυξημένη ισχύ. Συγκεκριμένα, το σύστημα έχει φτάσει τα 172 kW, σε σύγκριση με τα 150 kW που θα παρείχε ένα συμβατικό σύστημα με ίδιο μέγεθος μπαταρίας — δηλαδή περίπου 15% αύξηση απόδοσης.
Σημαντική είναι και η βελτίωση στον τομέα της φόρτισης: η διαδικασία σε τυπικό AC φορτιστή γίνεται έως και 15% ταχύτερα, ενώ συνολικά η ενεργειακή απόδοση αυξάνεται κατά περίπου 10%, τόσο κατά τη φόρτιση όσο και στην καθημερινή χρήση του οχήματος.
Το project IBIS δεν είναι πια θεωρητική άσκηση. Ένα λειτουργικό πρωτότυπο βρίσκεται ήδη σε κυκλοφορία στους δρόμους από το καλοκαίρι του 2025, με τη Stellantis να στοχεύει στην εμπορική του αξιοποίηση μέσα στην επόμενη πενταετία. Η πρώτη φάση του έργου ξεκίνησε με στατικές δοκιμές και προσομοιώσεις ήδη από το 2022, και τώρα περνά στην τελική φάση επικύρωσης μέσα από οχήματα δοκιμής.
Παρότι η πρώτη εφαρμογή του IBIS εστιάζει σε επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα, οι δυνατότητές του ξεπερνούν κατά πολύ τον κλάδο της αυτοκίνησης. Οι ερευνητές και συνεργάτες του προγράμματος — ανάμεσά τους η Sherpa Engineering και το CNRS — βλέπουν εφαρμογές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, στη ναυτιλία, στην αεροδιαστημική και σε σταθερές λύσεις αποθήκευσης ενέργειας, όπως τα data centers.
Η απλοποίηση του σχεδιασμού καθιστά την παραγωγή και τη συντήρηση πιο εύκολη, ενώ διευκολύνεται και η επαναχρησιμοποίηση των μπαταριών μετά το πέρας της «ζωής» τους στα οχήματα.