Όταν αναφερόμαστε στον όρο αυτόνομα οχήματα, δυστυχώς δεν εννοούμε πάντα ένα όχημα το οποίο είναι 100% αυτόνομο και μπορεί να οδηγήσει το ίδιο καλά σε όλες τις συνθήκες. Αυτό το πρόβλημα το είχε αντιληφθεί η Society of Automotive Engineers (SAE), και το έλυσε ορίζοντας 6 διαφορετικά επίπεδα αυτονομίας.
Level 0 – Κανένας αυτοματισμός
Ο οδηγός είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για όλες τις κινήσεις του οχήματος. Ακόμη και αν υπάρχουν συστήματα προειδοποίησης ο οδηγός είναι υπεύθυνος για το πως θα τα ερμηνεύσει.
Level 1 – Βασικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης
Στα Level 1 οχήματα μπορούμε να βρούμε τα πιο βασικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, όπως adaptive cruise control και parking assistant. Ο οδηγός παίζει κυρίαρχο ρόλο στην λειτουργία και οδήγηση.
Level 2 – Μερική αυτονομία
Τα περισσότερα «αυτόνομα» οχήματα που μπορούμε να δούμε σήμερα στους δρόμους, όπως τα Mercedes-Benz E-Class και τα Tesla, έχουν Level 2 συστήματα αυτόνομης οδήγησης. Τα συγκεκριμένα συστήματα μπορούν να οδηγήσουν μόνο υπό συγκεκριμένες συνθήκες, και χρειάζονται διαρκή επίβλεψη από τον οδηγό.
Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια του οχήματος και όχι ο κατασκευαστής, πράγμα που καθιστά εύκολο στις εταιρείες να βγάλουν την τεχνολογία στον δρόμο. Ωστόσο, πολλές φορές οι οδηγοί «ξεχνούν» ότι αυτοί πρέπει να είναι έτοιμοι να αναλάβουν την οδήγηση, πράγμα που στο παρελθόν έχει οδηγήσει σε θανατηφόρο ατύχημα.
Level 3 – Αυτονομία υπό όρους
Τα αυτόνομα οχήματα έχουν πλήρη επίγνωση του περιβάλλοντος και έχουν αναλάβει την οδήγηση, ωστόσο ανά πάσα στιγμή μπορεί να κληθεί ο οδηγός να παρέμβει. Ο οδηγός δεν χρειάζεται να προσέχει στον δρόμο, αλλά πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβει τον έλεγχο.
Πόσο έτοιμοι είμαστε να δεχθούμε τα αυτόνομα οχήματα (Έρευνα)
Εδώ τα όρια που ορίζονται είναι λίγο ασαφή. Αρχικά, ο οδηγός μπορεί να χρειαστεί αρκετά δευτερόλεπτα για να παρέμβει και να αξιολογήσει την κατάσταση, με την SAE να δηλώνει ότι «μερικά δευτερόλεπτα» είναι αρκετά.
Level 4 – Υψηλό επίπεδο αυτοματισμού
Εδώ πλέον ο οδηγός αρχίζει και γίνεται “αναλώσιμος”. Το αυτόνομο όχημα μπορεί να διαχειριστεί όλες τις λειτουργίες της οδήγησης, ωστόσο υπό συγκεκριμένα “σενάρια”. Για παράδειγμα ένα τέτοιο σενάριο θα ήταν η οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο, ή αυτό που θέλει να κάνει η Google με τα οχήματά της, τα οποία κυκλοφορούν σε μια καλά χαρτογραφημένη περιοχή. Αν βάλουμε ένα όχημα με Level 4 αυτόνομη οδήγηση σε έναν άγνωστο σημείο ίσως αντιμετωπίσει μερικά προβλήματα.
Level 5 – Πλήρης αυτονομία
Σε αυτό το επίπεδο, το αυτόνομο όχημα είναι ικανό να διαχειριστεί με ευκολία την οδήγηση σε όλες τις περιπτώσεις, κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες, όπως θα έκανε και ένας άνθρωπος. Δεν χρειάζονται προαπαιτούμενα για να λειτουργήσει, καθώς οι αισθητήρες και το λογισμικό έχουν πλήρη επίγνωση του περιβάλλοντος.
Σίγουρα το Level 5 είναι και το πιο δύσκολο για να επιτευχθεί, αλλά δυστυχώς στον τομέα των μεταφορών κάθε τι λιγότερο θα ήταν συμβιβασμός, αφού η ασφάλεια είναι το ίδιο σημαντικό με την αποδοτικότητα.