Τα αυτόνομα οχήματα χρειάζονται πιο αυστηρούς κανόνες ψηφιακής ασφάλειας

Με πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων να προγραμματίζουν ήδη την κυκλοφορία των δικών τους αυτόνομων οχημάτων, και την Uber και Tesla να τα έχουν βάλει ήδη στην κυκλοφορία, ο χρόνος που μένει για να προστατεύσουμε τα νέα οχήματα από τους hacker τελειώνει.

autonomous driving

Μέχρι στιγμής, δεν έχουν γίνει πολλά όσον αφορά την ψηφιακή ασφάλεια των αυτόνομων οχημάτων. Το να χακάρει κάποιος τον υπολογιστή σου, μπορεί κοστίσει σε χρόνο και χρήματα, αλλά το να χακάρει κάποιος το αυτόνομο όχημά σου μπορεί να οδηγήσει σε θάνατο ανυποψίαστων οδηγών και περαστικών. Το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ, σε μια πρόσφατη οδηγία για τα αυτόνομα οχήματα που εξέδωσε, κάνει αναφορά στην ψηφιακή ασφάλεια των οχημάτων, αλλά δυστυχώς μιλάει σε θεωρητικό επίπεδο και πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά.

Γιατί όμως χρειαζόμαστε πιο αυστηρούς κανόνες ψηφιακής ασφαλείας για τα αυτόνομα οχήματα;

Οι κανονισμοί ασφαλείας συνήθως έρχονται μετά τις ταχύτατα εξελισσόμενες τεχνολογίες, πράγμα που αφήνει ανοιχτές πόρτες σε επίδοξους hackers. Το ίδιο ισχύει και για τα αυτόνομα οχήματα, με το software που έχουν να είναι ευάλωτο σε κοινούς εγκληματίες έως και τρομοκράτες.

Φανταστείτε τι θα συνέβαινε αν ένας τρομοκράτης, ένας hacktivist ή ένας κοινός εγκληματίας έπαιρνε τον έλεγχο ενός αυτόνομου οχήματος. Ξαφνικά θα είχαν στην κατοχή τους ένα «βλήμα» 2 τόνων, το οποίο θα μπορούσαν να ρίξουν όπου ήθελαν. Θα μπορούσαν ακόμη και να απαγάγουν το όχημά σου και να στο επιστρέψουν μόνο αν δώσεις λύτρα. Τέλος, θα μπορούσαν να υπάρξουν και προβλήματα ιδιωτικότητας, αφού ένας hacker θα μπορούσε να καταγράψει τις συνομιλίες σου, τις πληροφορίες και τις οδικές συνήθειές σου.

Volvo self-driving tablet interior

Τι κανονισμούς θα πρέπει να επιβάλει το Υπουργείο Μεταφορών κάθε χώρας;

Εφόσον διακυβεύεται η δημόσια ασφάλεια, χρειαζόμαστε κανονισμούς και ελέγχους ασφαλείας, οι οποίοι θα διασφαλίσουν ότι οι υπολογιστές και το software ενός οχήματος είναι απαραβίαστα ακόμη και από τους πιο ικανούς hacker.

Για την ακρίβεια, τα αυτόνομα οχήματα πρέπει να περάσουν αυστηρότατα τεστ, αντίστοιχης δυσκολίας αυτών που ισχύουν στην αεροπλοΐα. Θα πρέπει να δοκιμαστούν σε πολλαπλές ψηφιακές απειλές, ώστε να ελεγχθεί η αντοχή των συστημάτων. Μόνο έτσι θα είμαστε σίγουροι ότι τα αυτόνομα οχήματα θα είναι ασφαλή, πριν κατακτήσουν τους δρόμους.

Τι αποσκοπούν οι επιθέσεις των hackers στα connected cars;

Επιπλέον, μόλις ένα αυτόνομο όχημα βγει στον δρόμο, κάθε κάποιο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να περνάει από έναν έλεγχο, ώστε να παίρνει πιστοποιητικό ψηφιακής ασφάλειας. Κάτι αντίστοιχο με το ΚΤΕΟ, αλλά θα αφορά τον ψηφιακό έλεγχο του οχήματος.
Αν κάποια εταιρεία δεν συμβιβάζεται με τις υποδείξεις, θα πρέπει να υπάρξουν μεγάλες ποινές για αυτές. Τέλος, υπάρχουν κάποιες γκρίζες ζώνες που χρειάζεται να προσδιοριστούν. Αν ένα όχημα πέσει θύμα hacker, και χτυπήσει έναν πεζό, ποιος θα φταίει; Ο ιδιοκτήτης ή ο κατασκευαστής; Τέτοιες ερωτήσεις πρέπει να απαντηθούν και επίσημα αργά ή γρήγορα.

Volvo self-driving car

Πως οι αυστηροί κανονισμοί θα βοηθήσουν τα αυτόνομα οχήματα;

Πολλοί θα συμφωνήσουν ότι μια πιο ελαστική νομοθεσία σε αυτό το σημείο, θα βοηθήσει στην εξέλιξη των αυτόνομων οχημάτων, και φυσικά κάθε κυβέρνηση δεν πρέπει να δημιουργεί εμπόδια στην εξέλιξη.

Όμως, οι κανονισμοί πρέπει να υπάρξουν, ώστε οι εταιρείες να συγχρονίσουν τις προσπάθειές τους προς έναν κοινό στόχο, που είναι η ασφάλεια. Άλλωστε, ένας κανονισμός υπάρχει όχι για να εμποδίζει, αλλά για να προστατεύει τις εταιρείες και τους καταναλωτές, όταν τα πράγματα πάνε να εκτροχιαστούν.
Τα αυτόνομα οχήματα σίγουρα θα κάνουν τις μεταφορές μας πιο ασφαλείς και άνετες, αλλά μόνο άμα κάνουμε τα πάντα για να τα προστατεύσουμε από κάθε κίνδυνο

Πηγή