Close

Έξυπνα αυτοκίνητα: Ανησυχούν οι Έλληνες για την προστασία των δεδομένων τους

Πόσο ασφαλή είναι τα προσωπικά δεδομένα και τα δεδομένα των «έξυπνων» αυτοκινήτων;

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα εφοδιάζονται με όλο και περισσότερα συστήματα διασύνδεσης που έχουν ως στόχο να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια και την εμπειρία του χρήστη.

Πλέον μιλάμε για «έξυπνα» αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με υπερσύγχρονα συστήματα ADAS και που έχουν τη δυνατότητα να διορθώσουν τυχόν λάθη που μπορεί να κάνει ο οδηγός. Και το μέλλον επιφυλάσσει ακόμα πιο εντυπωσιακές προοπτικές.

Η μετάβαση στην αυτόνομη οδήγηση προϋποθέτει την επικοινωνία των οχημάτων (V2V) όπως επίσης και την επικοινωνία με οτιδήποτε (V2X) από αισθητήρες, κάμερες, υπολογιστές κ.α.

Υπό αυτές τις συνθήκες, σε καθημερινή βάση θα προκύπτει τεράστιος όγκος δεδομένων. Πολλά από αυτά θα αφορούν προσωπικά δεδομένα και θα πρέπει με κάποιο τρόπο να προστατευθούν, όπως άλλωστε προκύπτει και από τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR).

Οι Έλληνες οδηγοί πάντως εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε ό,τι έχει να κάνει με την προστασία των προσωπικών δεδομένων τους αλλά και των δεδομένων των «έξυπνων» αυτοκινήτων τους.

Αυτό προκύπτει από την έκδοση «Δεδομένα οχημάτων και ιδιωτικό απόρρητο» που ετοίμασαν η LeasePlan, σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Ipsos και η οποία βασίζεται στην ετήσια έρευνα κοινής γνώμης Mobility Monitor.

Tα πιο σημαντικά ευρήματα

Το Mobility Monitor είναι μια διεθνής έρευνα που πραγματοποιείται σε πάνω από 4.000 άτομα από 16 διαφορετικές χώρες και αφορά τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί και η αυτοκινητοβιομηχανία.

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η πλειονότητα των οδηγών ανησυχεί για το ποια δεδομένα συλλέγονται από τα οχήματα και σε ποιον ανήκουν.

– Οι ανησυχίες για τα δεδομένα κατέχουν πρωταρχική θέση στο μυαλό πολλών Ελλήνων ερωτηθέντων, με το 66% (53% συνολικά) να ανησυχεί για το ποιος είναι κάτοχος των δεδομένων που συλλέγονται από τα οχήματά τους. Επιπλέον, το 62% (52% συνολικά) ανησυχεί για τα προσωπικά δεδομένα που μπορούν ακόμη να βρίσκονται σε οχήματα κατά την επιστροφή ή την πώλησή τους, ενώ το 57% (49% συνολικά) ανησυχεί για τη διαβίβαση των δεδομένων του σε τρίτους.

– Η μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων ερωτηθέντων είναι διατεθειμένη να μοιραστεί (ανώνυμα) δεδομένα, εάν αυτά πρόκειται να βελτιώσουν την οδηγική εμπειρία. Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο εάν τα δεδομένα που πρόκειται να μοιραστούν έχουν σαν στόχο: μείωση του κόστους καυσίμων και συντήρησης (στην περίπτωση αυτή, το 79% των Ελλήνων ερωτηθέντων και το 70% συνολικά είναι πρόθυμο να τα μοιραστεί), μείωση των εκπομπών του οχήματος (77% στην Ελλάδα και 68% συνολικά) μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του χρόνου διαδρομής (76% στην Ελλάδα και 70% συνολικά), ή βελτίωση της απόδοσης του οχήματος (71% στην Ελλάδα και 66% συνολικά).

– Η ανωνυμία αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο ώστε να μοιραστούν οι οδηγοί τα δεδομένα τους. Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες θα ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν τα δεδομένα του οχήματος μόνο αν αυτό γινόταν ανώνυμα.

«Λύση ο “ουδέτερος server”»

«Τα δεδομένα του οχήματος προσφέρουν μια εξαιρετική ευκαιρία ώστε να καταστεί η οδήγηση ασφαλέστερη και πιο ευχάριστη. Ωστόσο, η φετινή έρευνα Mobility Monitor αναφέρει ότι οι ανησυχίες σχετικά με το ποια δεδομένα συλλέγονται από τα οχήματα και σε ποιον ανήκουν είναι έντονες και για τους Έλληνες οδηγούς», αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της LeasePlan Hellas, Κωνσταντίνος Πετρούτσος.

«Επομένως, η αυτοκινητοβιομηχανία και οι αρμόδιοι φορείς πρέπει αφενός να εντείνουν και να διευκολύνουν τους οδηγούς να κατανοήσουν ποια δεδομένα συλλέγονται και για ποιο σκοπό, αφετέρου να εξασφαλίσουν ότι όλοι θα μοιράζονται τα οφέλη από την επανάσταση των έξυπνων αυτοκινήτων. Αυτό, κατά την άποψή μας, μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν δημιουργήσουμε έναν «ουδέτερο server» όπου θα συγκεντρώνονται δεδομένα από τα οχήματα ανώνυμα. Όλα τα παραπάνω μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα σε εμάς, τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους αρμόδιους φορείς, να χρησιμοποιήσουμε τα δεδομένα προς όφελος των ίδιων των οδηγών και της οδηγικής τους εμπειρίας. Οι οδηγοί δείχνουν το δρόμο και εμείς οφείλουμε να τον ακολουθήσουμε».

Δείτε ολόκληρη την έκδοση «Δεδομένα οχημάτων και ιδιωτικό απόρρητο» εδώ.

Πηγή

Ο Μένιος Κατής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978 και κατάγεται από τη Λήμνο. Σπούδασε στο Κέντρο Αθλητικού Ρεπορτάζ και ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία το 1997 από το πρώτο αθλητικό site της Ελλάδας, το sport.gr (Sportline), στο οποίο εργάστηκε επί μια δεκαετία. Παράλληλα, έγραφε για το αγαπημένο του σπορ, τα MotoGP, στο motograndprix.gr καθώς επίσης και στο περιοδικό MotoGP World. Έχει δουλέψει επίσης στο wmotors.gr και caranddriver.gr, ενώ έχει συνεργαστεί με τα περιοδικά Car and Driver και Moto&Rider.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 Comments
scroll to top