Η πολυαναμενόμενη συνάντηση στις Βρυξέλλες ανάμεσα στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κορυφαία στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας επιβεβαίωσε τη στρατηγική προσήλωση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση.
Παρά τις πιέσεις από τον επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο για αναθεώρηση, η Επιτροπή παραμένει προσηλωμένη στον στόχο για μηδενικές εκπομπές από νέα οχήματα έως το 2035.
«Ό,τι κι αν συμβεί, το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό», ανέφερε χαρακτηριστικά στο Euronews άτομο με γνώση των συνομιλιών μεταξύ της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και εκπροσώπων της βιομηχανίας. «Ο κλάδος γνωρίζει πολύ καλά πως η μετάβαση είναι αναγκαία».
Παρά τις εκκλήσεις των κατασκευαστών για μεγαλύτερη ευελιξία στην εφαρμογή των στόχων μείωσης εκπομπών CO₂, η Επιτροπή δεν έδειξε πρόθεση να αναστείλει ή να τροποποιήσει τη στρατηγική της. «Ακόμα κι αν καταργούνταν οι στόχοι, ο παγκόσμιος ανταγωνισμός θα επέβαλε τελικά τις ίδιες απαιτήσεις», σχολίασε η ίδια πηγή.
Ηλεκτροκίνηση και παγκόσμια πρόκληση
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δεσμευθεί για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, και ο τερματισμός των κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035 αποτελεί κομβικό βήμα στην πορεία αυτή.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Audi, Gernot Döllner, δήλωσε στο Wirtschaftswoche:
«Δεν υπάρχει καλύτερη τεχνολογία αυτή τη στιγμή για τη μείωση των εκπομπών CO₂ στις μεταφορές από το ηλεκτρικό αυτοκίνητο». Εξέφρασε, επίσης, την ανησυχία του για τη συνεχιζόμενη συζήτηση περί διατήρησης του κινητήρα εσωτερικής καύσης, τονίζοντας πως κάτι τέτοιο αποσυντονίζει τους καταναλωτές.
Ο Michiel Langezaal, CEO της Fastned και πρόεδρος της ChargeUp Europe, συμμετείχε στη συνάντηση και επεσήμανε πως η ηγεσία της Ευρώπης στον τομέα της ηλεκτροκίνησης απαιτεί όχι μόνο δέσμευση, αλλά και θαρραλέες κινήσεις από τη βιομηχανία:
«Η επιτυχής μετάβαση προϋποθέτει ανάπτυξη υποδομών, στρατηγικές επενδύσεις και πολιτικές που θα ωφελήσουν τόσο τους πολίτες όσο και το περιβάλλον».
Ένας κλάδος υπό πίεση
Η σύνοδος εντάχθηκε στο πλαίσιο του «Στρατηγικού Διαλόγου» της Επιτροπής για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας και ήταν η τρίτη μέσα στο 2025. Ο κλάδος αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις: αστάθεια στις πωλήσεις, υψηλό ενεργειακό κόστος, αυξημένο ανταγωνισμό από επιδοτούμενους Κινέζους κατασκευαστές, αλλά και εμπορικούς περιορισμούς από τις ΗΠΑ.
Ο Επίτροπος Βιομηχανίας, Στεφάν Σεζουρνέ, είχε δηλώσει τον Απρίλιο πως η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται «σε θανάσιμο κίνδυνο», προειδοποιώντας ότι υπάρχει κίνδυνος η Ευρώπη να βρεθεί εκτός του παγκόσμιου χάρτη στον τομέα.
Ηλεκτρικά οχήματα: Η μεγάλη πρόκληση
Παρά την πρόοδο, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ-27 παραμένει σχετικά χαμηλό – 15,6% για τα επιβατικά και μόλις 9% για τα επαγγελματικά οχήματα.
Η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), ανέφερε ότι η μαζική υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης δεν θα προχωρήσει χωρίς:
επιτάχυνση των υποδομών φόρτισης,
μείωση του κόστους ιδιοκτησίας,
και πιο συνεκτικές κρατικές πολιτικές.
«Οι κυβερνήσεις δεν έχουν επενδύσει επαρκώς, ούτε έχουν διασφαλίσει σταθερά κίνητρα. Το αποτέλεσμα είναι πως οι κανονιστικοί στόχοι γίνονται ολοένα και πιο δύσκολοι να επιτευχθούν», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η επιτυχία της μετάβασης απαιτεί:
συνεπή κίνητρα αγοράς,
φορολογική δικαιοσύνη,
φθηνότερη φόρτιση,
και εύκολη πρόσβαση των ηλεκτρικών οχημάτων στις πόλεις.
Ταυτόχρονα, η αναβάθμιση των ενεργειακών δικτύων και η μεταρρύθμιση των αγορών ενέργειας κρίνονται απαραίτητες για τη μείωση των τιμών ρεύματος – ένα από τα κεντρικά αιτήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ένας κρίσιμος τομέας για την Ευρώπη
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής οικονομίας, με πάνω από 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και συνεισφορά 7% στο ΑΕΠ της ΕΕ. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί απλώς περιβαλλοντικό στόχο, αλλά στρατηγική επιλογή επιβίωσης και ανταγωνιστικότητας σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον.