Η πολυαναμενόμενη άφιξη του ανανεωμένου Model Y δεν φαίνεται να κάνει τη διαφορά, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla συνεχίζουν να μειώνονται ραγδαία σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές το δεύτερο τρίμηνο του 2025.
Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η Tesla έχει σημειώσει αισθητή μείωση στις παραδόσεις της στην Ευρώπη. Το 2024, η απέστειλε 11% λιγότερα οχήματα στην ήπειρο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ακόμη και με αυξημένη παραγωγή στο Gigafactory της στο Βερολίνο, το οποίο κατασκευάζει ειδικά το Model Y για Ευρωπαίους καταναλωτές. Αυτή η αρχική πτώση έχει πλέον μετατραπεί σε σοβαρή πτώση το 2025.
Το πρώτο τρίμηνο του 2025, οι πωλήσεις της Tesla στην Ευρώπη μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 37%, με τους μετόχους της να ελπίζουν ότι αυτή η μείωση οφειλόταν στη μετάβαση στο επανασχεδιασμένο Model Y. Η ενημέρωση αρχικά περιόρισε τη διαθεσιμότητά της καθώς προσαρμόστηκαν οι γραμμές παραγωγής. Η ίδια η Tesla ισχυρίστηκε ότι αυτή η μετάβαση συνέβαλε σε χαμηλότερους αριθμούς παραδόσεων.
Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η άφιξη του νέου Model Y δεν έχει αντιστρέψει αυτή την αρνητική τάση. Σε πέντε βασικές ευρωπαϊκές αγορές που παρέχουν καθημερινές ενημερώσεις για τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων, οι πωλήσεις της Tesla έχουν μειωθεί κατά περίπου 50% μέχρι στιγμής σε σύγκριση με τις αρχές του δεύτερου τριμήνου του 2024. Αυτά τα στοιχεία υστερούν επίσης σε σχέση με τα ήδη αδύναμα στοιχεία πωλήσεων από το πρώτο τρίμηνο του 2025, ακόμη και με το νέο Model Y να είναι πλέον διαθέσιμο.
Αναλυτικά μηνιαία στοιχεία από μεμονωμένες ευρωπαϊκές χώρες σκιαγραφούν μια παρόμοια εικόνα. Στη Γαλλία, η Tesla φέρεται να παρέδωσε μόνο 863 οχήματα τον Απρίλιο – μείωση 59% σε ετήσια βάση και πτώση 24% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2025. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στη Δανία, όπου οι παραδόσεις της Tesla τον Απρίλιο ανήλθαν σε μόλις 180 αυτοκίνητα – δραματική μείωση 67% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2024 και μείωση 59% από τον Ιανουάριο του 2025, πριν κυκλοφορήσει στην αγορά το νέο Model Y. Η Πορτογαλία παρουσίασε επίσης πτώση, με μόνο 239 ταξινομήσεις Tesla τον Απρίλιο, που αντιπροσωπεύουν μείωση 47% σε ετήσια βάση και πτώση 39% σε σύγκριση με τον πρώτο μήνα του έτους.
Αυτό που παρατηρείται είναι πως αυτή η μείωση της απόδοσης της Tesla στην Ευρώπη συμβαίνει σε ένα πλαίσιο συνολικής ανάπτυξης στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία. Το πρώτο τρίμηνο του 2025, ενώ οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 37%, η ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σημείωσε αύξηση πωλήσεων κατά 24%.
Τα νέα στοιχεία από τον Απρίλιο αποκαλύπτουν ακόμη μεγαλύτερες αντιθέσεις. Στη Σουηδία, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων της Tesla μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 80,7%, φτάνοντας στο χαμηλότερο σημείο τους από τον Οκτώβριο του 2022. Οι πωλήσεις στην Ολλανδία μειώθηκαν κατά 73,8%, σηματοδοτώντας την ασθενέστερη απόδοση του Απριλίου από το 2022. Η Πορτογαλία σημείωσε επίσης σημαντική πτώση 33% στις πωλήσεις της Tesla τον Απρίλιο, μια ακόμη μεγαλύτερη μείωση από τον προηγούμενο μήνα. Η Δανία παρουσίασε πτώση 67,2% και η Γαλλία ανέφερε πτώση 59,4%. H Νορβηγία σημείωσε αύξηση 11,8% στις πωλήσεις της Tesla τον Απρίλιο, φτάνοντας συνολικά τα 976 οχήματα.
Αυτά τα στοιχεία εγείρουν σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με το εάν η κυκλοφορία του ανανεωμένου Model Y θα είναι αρκετή για να ενισχύσει τη θέση της Tesla στην ευρωπαϊκή αγορά. Ενώ το νέο μοντέλο είναι πλέον διαθέσιμο για παραγγελία σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης, οι εκτιμώμενοι χρόνοι παράδοσης στους ιστότοπους της Tesla σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ιταλία δείχνουν ότι οι πελάτες ενδέχεται να μην παραλάβουν τα οχήματά τους μέχρι τον Ιούνιο. Θα χρειαστούν αρκετοί μήνες δεδομένων πωλήσεων για να αξιολογηθεί με ακρίβεια ο αντίκτυπος του ανανεωμένου Model Y στη ζήτηση των καταναλωτών.
Ο αυξημένος ανταγωνισμός από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παίζει σημαντικό ρόλο στην πτώση της Tesla. Επιπλέον, νέοι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά με συναρπαστικά και συχνά φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αυτός ο αυξημένος ανταγωνισμός αντικατοπτρίζεται στα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα της Tesla, με την εταιρεία να αναφέρει πτώση 20% στα έσοδα από την αυτοκινητοβιομηχανία και πτώση 71% στα καθαρά κέρδη κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025. Εν τω μεταξύ, Κινέζοι ανταγωνιστές όπως η BYD, η Chery και η SAIC έχουν δει μεγάλες αυξήσεις στις συνδυασμένες πωλήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων στην ΕΕ, με ρυθμούς ανάπτυξης 223%, 2.467% και 4% αντίστοιχα, την ίδια περίοδο.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, η πρόεδρος της Tesla, Ρόμπιν Ντένχολμ, απέρριψε πρόσφατα αναφορές ότι μέλη του διοικητικού συμβουλίου αναζητούν νέο διευθύνοντα σύμβουλο στη θέση του Elon Musk και επιβεβαίωσε την εμπιστοσύνη της στην τρέχουσα ηγεσία.
Ακολουθήστε το Autonomous.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι και άμεσα όλα τα νέα άρθρα! Αν χρησιμοποιείτε RSS μπορείτε να προσθέσετε το Autonomous.gr στη λίστα σας με αυτό το σύνδεσμο https://www.autonomous.gr/feed/.