Τη στιγμή που οι ειδικοί στην τεχνητή νοημοσύνη και στη ρομποτική εργάζονται στα αυτόνομα οχήματα, κάποιοι άλλοι προσπαθούν να επιλύσουν τα ηθικά προβλήματα που προκύπτουν με την υιοθέτησή τους.
Ο λόγος για τους φιλόσοφους, οι οποίοι προσπαθούν να επιλύσουν το λεγόμενο «Trolley Problem». Το ηθικό αυτό πρόβλημα έχει ως εξής: Ένα τρόλεϊ κατευθύνεται προς 5 άτομα που βρίσκονται στις ράγες. Κάποιος μπορεί να τραβήξει έναν μοχλό για να κατευθύνει το τρόλεϊ προς την άλλη κατεύθυνση, όπου εκεί βρίσκεται μόνο ένα άτομο. Είναι ηθικά αποδεκτό να σκοτώσει κάποιος έναν για να σωθούν πέντε; Το εν λόγω σενάριο, ερευνά την ηθική διάσταση μεταξύ της ενεργής πράξης ή της αποδοχής του να γίνει κάποιο κακό.
Παρόλο που το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι παρατραβηγμένο, όπως και οι άνθρωποι, τα αυτόνομα οχήματα θα έχουν να αντιμετωπίσουν παρόμοια σενάρια στην πραγματικότητα. Πως θα πρέπει λοιπόν να προγραμματιστούν για να ανταποκριθούν σε αυτά;
Το πρόβλημα προσπαθεί ανάμεσα σε άλλους να επιλύσει κι ο Nicholas Evans, καθηγητής φιλοσοφίας στο Mass Lowell, όπου εργάζεται με δύο ακόμη φιλόσοφους και έναν μηχανικό για να γράψει αλγόριθμους που βασίζονται σε διάφορες ηθικές θεωρίες. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν λάβει χρηματοδότηση 556.000 δολαρίων από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών. Έτσι, θα μπορέσουν να δημιουργήσουν διάφορα παρόμοια σενάρια και να «διδάξουν» τα αυτόνομα οχήματα πώς να ανταποκρίνονται. Τα σενάρια αυτά θα μετατραπούν σε γλώσσα που μπορεί να κατανοηθεί από τους υπολογιστές (και επομένως τα αυτόνομα οχήματα).
Τη στιγμή όμως που ο Evans επικεντρώνεται σε σενάρια τύπου «Trolley Problem», αναγνωρίζει ότι η εξεύρεση λύσης για τέτοιες συγκεκριμένες καταστάσεις δεν αντιμετωπίζει το ευρύτερο ζήτημα του αν τα αυτόνομα αυτοκίνητα είναι ηθικά. Για παράδειγμα, όταν τα αυτόνομα οχήματα θα βρεθούν στον ίδιο δρόμο με τα συμβατικά, θα είναι ένα είδος πειράματος για το πώς τα συστήματα αυτά θα λειτουργούν και πως θα συμπεριφέρονται.
O Patrick Lin, καθηγητής φιλοσοφίας στο Cal Poly, εξετάζει άλλα ηθικά ζητήματα όπως για παράδειγμα την υπευθυνότητα σε περίπτωση ατυχήματος, τις διαφημίσεις, την ιδιωτικότητα και κοινωνικά ζητήματα, θετικά και αρνητικά.