Δοκιμές αυτόνομης οδήγησης από την Opel

Στο πλαίσιο του γερμανικού ερευνητικού προγράμματος «Ko-HAF» (Kooperatives hochautomatisiertes Fahren) που έχει ως βασικό θέμα την υψηλού επιπέδου αυτόνομης οδήγησης, η Opel παρέχει τη δική της τεχνογνωσία. Το «Ko-HAF» ξεκίνησε το Ιούνιο του 2015 και θα ολοκληρωθεί το Νοέμβριο του 2018.

Συνεργατικά συστήματα προηγμένης, αυτόνομης οδήγησης δεν χρειάζεται να παρακολουθούνται συνεχώς από τον οδηγό. Οι οδηγοί μπορούν να ασχολούνται με άλλα πράγματα, αλλά όταν τους προειδοποιεί το σύστημα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε ορισμένο χρονικό διάστημα. Επομένως, το όχημα πρέπει να λειτουργεί «επικουρικά», δηλαδή να «βλέπει» πιο μπροστά με τους δικούς του αισθητήρες.

Στο σημείο αυτό εμπλέκεται το Ko-HAF: οχήματα στέλνουν πληροφορίες για το τρέχον περιβάλλον στο οποίο κινούνται – οδικά έργα, μποτιλιαρίσματα, ατυχήματα – στο Διακομιστή Ασφάλειας (Safety Server). Οι πληροφορίες συλλέγονται και συμπιέζονται από το Διακομιστή Ασφάλειας, για τη δημιουργία ενός χάρτη ακριβείας που θα είναι διαθέσιμος όταν ζητηθεί – σαν ένας εικονικός ορίζοντας με λεπτομερή απεικόνιση του δρόμου μπροστά.

Ο ρόλος της Opel στο «Ko-HAF» επικεντρώνεται στους ψηφιακούς χάρτες και τη διαδικασία αποσύνδεσης του αυτοκινήτου από την κατάσταση αυτόνομης οδήγησης, με τον οδηγό να αναλαμβάνει και πάλι τον έλεγχο. Οι μηχανικοί της Opel έχουν σχεδιάσει την αρχιτεκτονική, τις διεπαφές και τα πρωτόκολλα του Safety Server, που αυτή τη στιγμή δοκιμάζονται στο project.

Μια πρόσθετη βασική λειτουργία είναι η διαδικασία αυτοπροσδιορισμού θέσης για το όχημα. Η Opel έχει σχεδιάσει αλγορίθμους για εικονικούς χάρτες και υπολογισμούς θέσης (στίγμα) που συνδυάζονται με πληροφορίες από χάρτες στο όχημα και το διακομιστή, αισθητήρες κίνησης και το Παγκόσμιο Δορυφορικό Σύστημα Πλοήγησης – Global Navigation Satellite System (GNSS). H διαδικασία υπολογισμού θέσης επαληθεύεται σε ένα ειδικά διαμορφωμένο Opel Insignia στο Κέντρο Δοκιμών της Opel και στη δοκιμαστική διαδρομή του «Ko-HAF» στους αυτοκινητόδρομους γύρω από τη Φρανκφούρτη.

Ο δεύτερος τομέας που εστιάζει η Opel είναι οι ενέργειες του οδηγού. Οι μηχανικοί της εταιρείας έχουν εξελίξει λογισμικό και ένα σύστημα αισθητήρων για την ανίχνευση και κατάταξη ενεργειών του οδηγού, κατά τη διάρκεια της αυτόνομης οδήγησης.

Η Opel δημιουργεί ένα πρωτότυπο που μπορεί να προβάλλει τις σημαντικές λειτουργίες του συνεργατικού συστήματος προηγμένης αυτόνομης οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο. Παράδειγμα, αυτόματη είσοδος στον αυτοκινητόδρομο και ανάμιξη με την κυκλοφορία, οδήγηση με προσπέραση και έξοδος από τον αυτοκινητόδρομο αυτόματα. Μία επίδειξη του πρωτοτύπου της Opel σε πραγματικές συνθήκες αυτοκινητόδρομου προγραμματίζεται στην τελευταία παρουσίαση του Ko-HAF το Σεπτέμβριο του 2018.

Λόγω περιπλοκότητας των προηγμένων συστημάτων που υποστηρίζουν τη συνεργατική αυτόνομη οδήγηση, η τεκμηρίωση της τεχνολογίας μέσα από δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες δεν θα ήταν εφικτή λόγω απαιτούμενου μεγάλου αριθμού χιλιομέτρων δοκιμών. Γι’ αυτό, η Opel εξελίσσει μία νέα στρατηγική που θα αντικαταστήσει τις δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες με προσομοιώσεις.

Πηγή