Το Martti αποτελεί ένα αυτόνομο όχημα από τη Φινλανδία, το οποίο είναι σχεδιασμένο να περιηγείται σε δρόμους καλυμμένους από χιόνι. Σε γενικότερο πλαίσιο, η οδήγηση σε χιονισμένους δρόμους αποτελεί μεγάλη πρόκληση όχι μόνο λόγω επικινδυνότητας, αλλά επειδή είναι δύσκολο για μια εταιρεία να καταφέρει να βρεθεί σε τέτοιες καιρικές συνθήκες.
Όμως, για μια χώρα όπως η Φινλανδία, όπου το χιόνι υπάρχει άφθονο τουλάχιστον τον μισό χρόνο, τα πράγματα είναι πιο έυκολα. Οι ερενητές του Τεχνικού Ερευνητικού Κέντρου VTT σχεδίασαν το Martti, ένα αυτόνομο όχημα, το οποίο είναι ειδικά προγραμματισμένο να περιηγείται με ασφάλεια σε δημόσιους δρόμους που είναι καλυμμένοι από χιόνι. Στην ουσία το Martti αποτελεί ένα τροποποιημένο Volkswagen Touareg, εξοπλισμένο με κεραίες, αισθητήρες, κάμερες και σαρωτές λέιζερ.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το όχημα έσπασε ρεκόρ ταξιδιού σε χιόνι. Ο Matti Kutila, Project Manager ανέφερε σχετικά: «(Το Martti) πιθανότατα έκανε νέο παγκόσμιο ρεκόρ στην πλήρως αυτόνομη οδήγηση, οδηγώντας με ταχύτητα 40 χιλιομέτρων την ώρα σε δρόμο πλήρως καλυμμένο από χιόνι όπου δεν φαίνονταν οι λωρίδες». Επίσης ανέφερε ότι αν δεν υπήρχε περιορισμός ταχύτητας ίσως πηγαίνε γρηγορότερα.
Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν στον Aurora E8 στο Muonio με τον Martti και τη «σύζυγό» του Marilyn. Η Marilyn είναι εξοπλισμένη με διαφορετικούς αισθητήρες και τα δύο οχήματα μπορούν να επικοινωνούν συνεχόμενα. Σύμφωνα με τον Kutila, ο Martti είναι σχεδιασμένος για την κακοκαιρία ενώ η Marilyn είναι η βασίλισσα των αστικών περιοχών.
Ο Kutila ανέφερε στο Bloomberg ότι αυτό που ξεχωρίζει τον Martti είναι ότι δεν βασίζεται μόνο στα Lidar ή στην αναγνώριση φωτός καθώς αυτά δεν αποδίδουν πολύ καλά σε συνθηκες χιονιού. Το Martti είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί ακόμη και όταν η χιονοθύελλα υποβαθμίζει την απόδοση του 3D-αισθητήρα.
Το σύστημα του Martti περιλαμβάνει ραντάρ και τρία λέιζερ στραμμένα μπροστά. Η ομάδα του Martti και της Marilyn σχεδιάζει την αναβάθμιση των οπτικών στοιχείων και την αύξηση της ανάλυσης του ραντάρ. Στις αρχές του επόμενου έτους, το Martti θα μπορεί να επικοινωνήσει με την υπάρχουσα υποδομή μεταφορών μέσω ενοτήτων επικοινωνίας.
Ωστόσο, παρά την υψηλή τεχνολογία, ο Kutila αναφέρει ότι η πορεία δεν είναι πάντα η πιο ομαλή: “Είναι ένα πρωτότυπο και όχι τόσο άνετο όσο το να οδηγάς το αυτοκίνητο μόνος σου “, παραδέχεται. “Όμως, όταν το αυτοκίνητο αρχίζει να παίρνει αποφάσεις μόνο του, μοιάζει λίγο σαν άνθρωπος – και μάλιστα ξεκινάς και του μιλάς”, συμπληρώνει, δείχνοντας έτσι ότι καμιά φορά ξεχνά ότι δεν είναι άνθρωπος.
Να σημειωθεί ότι και άλλες εταιρείες, αρκετά μεγαλύτερες έχουν ξεκινήσει δοκιμές αυτόνομης οδήγησης σε συνθήκες χιονιού αλλά βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο.