Close

Καλή η ηλεκτροκίνηση, αλλά τι γίνεται με τους σταθμούς φόρτισης σε Ελλάδα και ΕΕ;

Το δίκτυο υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα. Και σε ευρωπαϊκό επίπεδο όμως η κατάσταση δεν είναι ιδανική. Διαβάστε τι συμβαίνει.

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πλέον από τα βασικά θέματα συζήτησης και στην Ελλάδα, με την Κυβέρνηση να ελπίζει πως η δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα έχει ανταπόκριση.

Θυμίζουμε ότι η πλατφόρμα kinoumeilektrika.ypen.gr μέσω της οποίας οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής στη δράση ώστε να επωφεληθούν των κινήτρων, αναμένεται να ενεργοποιηθεί την Δευτέρα 24/8.

Το ζήτημα βέβαια στην περίπτωση της ηλεκτροκίνησης είναι οι υποδομές, τομέας στον οποίο η χώρα μας, επί του παρόντος τουλάχιστον, υστερεί σημαντικά. Για να είμαστε δίκαιοι όμως αυτό δεν ισχύει μόνο για μας, καθώς όπως θα διαπιστώσετε, το δίκτυο ανεφοδιασμού πάσης φύσεως ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί πρόβλημα συνολικά της ΕΕ.

Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων (European Alternative Fuels Observatory – EAFO), το 70,7% των σημείων φόρτισης επί ευρωπαϊκού εδάφους βρίσκεται σε μόλις τρεις χώρες!

Συνολικά υπάρχουν 194.861 δημόσια σημεία φόρτισης στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, εκ των οποίων τα 19.543 προσφέρουν ταχεία φόρτιση (>22kW) και τα 175.318 κανονική φόρτιση (< ή =22kW). Το 29,9% αυτών (58.302) βρίσκεται στην Ολλανδία, ενώ στη Γερμανία φιλοξενούνται 41.461 σημεία φόρτισης (αριθμός που αντιστοιχεί στο 21,2% επί του συνόλου) και στη Γαλλία 38.099 (19,5%).

Αθροιστικά μιλώντας, τα 137.862 σημεία φόρτισης από τα συνολικά 194.861 που διαθέτει αυτή τη στιγμή η ΕΕ, εντοπίζονται σε αυτά τα τρία κράτη μέλη!

Αξίζει δε να σημειωθεί πως στο Ηνωμένο Βασίλειο που έχει αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υπάρχουν συνολικά 30.129 δημόσια σημεία φόρτισης.

Στην έκθεσή της σχετικά με την ηλεκτροκίνηση η εταιρεία IDTechEx αναφέρει μεταξύ άλλων πως στη δεκαετία που διανύουμε θα σημειωθεί «έκρηξη» επενδύσεων στον τομέα των υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων καθώς μέχρι το 2030 η αξία της εν λόγω αγοράς, σε ετήσια βάση, θα φτάσει τα 33,5 δισ. ευρώ.

Οι στόχοι της Ελλάδας

Σήμερα, το 0,3% των οχημάτων -λιγότερα από 1.000- που κυκλοφορούν στη χώρα μας είναι ηλεκτρικά, με τον στόχο που έχουν θέσει οι κυβερνόντες να κάνουν λόγο για 30% μέχρι το 2030.

Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια για να φτάσουμε στο στόχο, είναι να υπάρχει και ένα αξιόπιστο δίκτυο σταθμών φόρτισης ώστε οι ιδιοκτήτες να μπορούν πολύ εύκολα και ανά πάσα στιγμή να φορτίζουν το όχημά τους χωρίς να αγχώνονται για το αν θα καταφέρουν να φτάσουν στον προορισμό τους.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του EAFO, στη χώρα μας υπάρχουν 195 σταθμοί φόρτισης, σχεδόν τετραπλάσιοι δηλαδή σε σχέση με το 2019 (58).

«Είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται. Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτιση. Στόχος μας είναι για φέτος, ο αριθμός των σημείων φόρτισης να προσεγγίσει τους 2.000», δήλωσε προ ημερών σε εκδήλωση της Blink Charging, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Στην ίδια εκδήλωση, ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, τόνισε: «Mέσω της δράσης ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’ επιδοτούμε με 500 ευρώ την αγορά έξυπνων οικιακών φορτιστών από πολίτες. Δίνουμε επίσης σημαντικά φορολογικά κίνητρα για εταιρείες για την εγκατάσταση φορτιστών, μέσω παροχής έκπτωσης δαπάνης και θεωρούμε το κόστος φόρτισης για τους εταιρικούς στόλους ως έξοδο, μειώνοντας έτσι τον φόρο που καταβάλλει η εταιρεία. Ενδιαφερόμαστε πρωτίστως για την παραγωγική και αναπτυξιακή διάσταση της ηλεκτροκίνησης, μέσω της παροχής σημαντικών αναπτυξιακών-φορολογικών κινήτρων δηλαδή εκπτώσεις φόρων, επιδοτήσεις, μείωση εργοδοτικών εισφορών στις λιγνιτικές περιοχές».

Προτεραιότητα, όπως είπε ο ΥΠΕΝ, δίνεται στην εγκατάσταση φορτιστών σε κεντρικά σημεία, όπως πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια. «Έως το τέλος του 2021 οι εθνικές οδοί, οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν καλυφθεί πλήρως από φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι εταιρείες εισαγωγής αυτοκίνητων έχουν δεσμευθεί να λειτουργήσουν άμεσα 1200 σημεία φόρτισης, οι δε δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν σημεία για τους φορτιστές μέχρι τον Μάρτιο του επόμενου έτους».

Το φιλόδοξο πλάνο της ΔΕΗ

Όπως έγινε γνωστό την Τετάρτη 19/8, η ΔΕΗ προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια 1.000 φορτιστών που θα τοποθετηθούν σε όλη τη χώρα.

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί με ηλεκτρονική δημοπρασία που θα πραγματοποιηθεί στις 9 Σεπτεμβρίου μέσω της πλατφόρμας “tenderONE” της εταιρείας CosmoOne, ενώ ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 5,2 εκ. ευρώ.

Στην προκήρυξη γίνεται αναφορά για:

  • 60 φορτιστές ταχείας φόρτισης με συνεχή τάση εξόδου (50kWDC).
  • 5 φορτιστές ταχείας φόρτισης με συνεχή τάση εξόδου (>100kW DC, 2 x CCS) σε αυτόνομη μονάδα.
  • 400 επιδαπέδιους φορτιστές γρήγορης φόρτισης με 2 εξόδους AC (2 x 22kW AC, 3Φ) με δυνατότητα τοποθέτησης μόνιμα και σταθερά στο έδαφος.
  • 525 επιτοίχιους φορτιστές γρήγορης φόρτισης με 1 έξοδο AC (1 x 22kW AC) με δυνατότητα τοποθέτησης σε επιδαπέδια βάση στήριξη.
  • Η είσοδος στην ηλεκτροκίνηση μέσω ανάπτυξης δικτύου φόρτισης αποτελεί κομβικής σημασίας επένδυση για την ΔΕΗ και για τον λόγο αυτό μάλιστα στις αρχές του καλοκαιριού προχώρησε στην υπογραφή τριών MoU με την αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, την ψηφιακή πλατφόρμα Beat και την Fraport Greece για τοποθέτηση σταθμών φόρτισης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

    Στόχος της διοίκησης είναι η τοποθέτηση πανελλαδικά 1.000 σταθμών μέσα στα επόμενα 2 έως 3 χρόνια με απώτερο σκοπό να φτάσουν τους 10.000 σταθμούς το επόμενο διάστημα.

    Πηγή: 1, 2, 3

    Ο Μένιος Κατής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978 και κατάγεται από τη Λήμνο. Σπούδασε στο Κέντρο Αθλητικού Ρεπορτάζ και ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία το 1997 από το πρώτο αθλητικό site της Ελλάδας, το sport.gr (Sportline), στο οποίο εργάστηκε επί μια δεκαετία. Παράλληλα, έγραφε για το αγαπημένο του σπορ, τα MotoGP, στο motograndprix.gr καθώς επίσης και στο περιοδικό MotoGP World. Έχει δουλέψει επίσης στο wmotors.gr και caranddriver.gr, ενώ έχει συνεργαστεί με τα περιοδικά Car and Driver και Moto&Rider.

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

    0 Comments
    scroll to top