Η Ford συμμετείχε για 6η συνεχόμενη χρονιά στην έκθεση MWC 2017 αυτή τη φορά ενδιαφέρουσες ιδέες για την Πόλη του Αύριο, ιδέες οι οποίες θα προσφέρουν μια καλύτερη καθημερινή ζωή στους κατοίκους. Εκεί είχαμε την τύχη να μιλήσουμε με στελέχη της εταιρείας, τα οποία έχουν επιφορτισθεί με το καθήκον αυτό.
Συζητήσαμε με τους Steven Armstrong, Αντιπρόεδρο και Chief Operating Officer της Ford στην Ευρώπη, τον Ken Washington, Αντιπρόεδρο στο Τμήμα Research and Advanced Engineering, και την Jessica Robinson, Διευθύντρια του τμήματος City Solutions. Ας δούμε λοιπόν τι μας είπαν για την Πόλη του Αύριο και τι πρέπει να αναμένουμε στο μέλλον.
Η Ford έχει δυναμική παρουσία στην MWC για έξι συνεχόμενα χρόνια, ποια είναι τα οφέλη της συμμετοχής;
Ken Washington: Ο σημαντικότερος λόγος που ερχόμαστε στην έκθεση είναι για να δείξουμε την στρατηγική μας, το ότι θέλουμε να είμαστε κατασκευαστές αυτοκινήτων αλλά και μια εταιρεία mobility. Μέρος της συγκεκριμένης δουλειάς είναι να εργάζεσαι με συνεργάτες, και για να έχεις συνεργάτες αυτοί πρέπει να καταλάβουν τις προθέσεις σου. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι και έχουμε επιτύχει να διαδώσουμε το μήνυμά μας για τις επενδύσεις που κάνουμε για το μέλλον.
Επιπλέον ερχόμαστε για να μάθουμε, αφού η έκθεση MWC προσφέρει αρκετές ευκαιρίες για να δούμε υλοποιήσεις στο κομμάτι του connectivity και mobility. Για παράδειγμα εγώ έμαθα κάτι πολύ σημαντικό αυτή την εβδομάδα, ότι το 5G θα είναι κοντά μας πολύ σύντομα. Θα συνεχίσουμε να το παρακολουθούμε γιατί είναι μια τεχνολογία πολύ χρήσιμη σε αυτό που κάνουμε.
Πως η Ford θα μεταμορφωθεί από μια μεγάλη κατασκευάστρια αυτοκινήτων σε ένα smart mobility brand;
Ken Washington: Καταρχάς η Ford επεκτείνει τις λειτουργίες της, ενώ παράλληλα διατηρεί τις παραδοσιακές της δομές. Αυτή την στιγμή προσθέτουμε το τμήμα mobility στο κομμάτι των αυτοκινήτων. Η διαδικασία αυτή για να είναι επιτυχημένη πρέπει να επενδύσουμε σε ανθρώπους, δομές και νέες αναδυόμενες τεχνολογίες, οι οποίες θα κάνουν πραγματικότητα τα σχέδιά μας. Το πρώτο βήμα ήταν η δημιουργία του τμήματος smart mobility, αλλά και το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων μας, συμπεριλαμβανομένων των αυτόνομων οχημάτων, ride-sharing services αξιοποιώντας την Chariot η οποία εξαγοράστηκε πρόσφατα. Ξεκινάμε σήμερα και ψάχνουμε για ιδέες που θα υλοποιηθούν την επόμενη δεκαετία. Είναι μια μακρά διαδικασία, αλλά ξεκινήσαμε πολύ δυναμικά.
Η Ford θέλει ένα καλύτερο μέλλον χωρίς κίνηση. Πως η έξυπνη τεχνολογία θα το καταφέρει αυτό;
Steven Armstrong: Μπορούμε να κάνουμε αρκετά πράγματα με την βοήθεια της τεχνολογίας. Πρέπει να συνεργαστούμε με πόλεις για τον τρόπο λειτουργία τους ώστε να ρυθμίσουν την ροή της κίνησης τους, με telematics, με την ικανότητα των οχημάτων να επικοινωνήσουν με τις πόλεις, πρέπει να δούμε πως τα αυτόνομα οχήματα θα κινούνται για να παραλαμβάνουν επιβάτες. Στις ΗΠΑ εξαγοράσαμε την υπηρεσία Chariot η οποία ήδη βοηθάει στο San Francisco να κάνει μέσα μεταφοράς διαθέσιμα σε σημεία που υπάρει ανάγκη όταν τα χρειάζονται, μέσω route crowdsourcing. Είναι περισσότερο ένα δυναμικό μέσο μαζικής μεταφοράς και όχι σταθερής πορείας.
Γιατί η Ford επέλεξε να μην φέρει κάποιο αυτοκίνητο στην MWC 2017;
Στο Λονδίνο τρέχει μια πρωτοβουλία για το πως θα διαχειριστούμε τις θέσεις parking μέσω ενός συστήματος predictive parking, Είναι γεγονός άλλωστε ότι μεγάλο μέρος της κίνησης προκαλείται από οδηγούς που έχουν φτάσει στον προορισμό τους και οδηγούν ακόμη για να βρουν παρκινγκ. Αν διαχειριστείς τον χώρο παρκαρίσματος θα ελέγξεις και τις ροές οχημάτων. Αυτά είναι μερικά παραδείγματα των πραγμάτων πάνω στα οποία δουλεύουμε.
Ποια θα είναι η μεγαλύτερη δυσκολία στο να εφαρμόσουμε smart city solutions σε μεγάλες πόλεις;
Jessica Robinson: Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση γιατί στην ουσία είναι το πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που έχουμε στην συγκεκριμένη δουλειά είναι η αναγνώριση προβλημάτων τα οποία είναι universal, όπως το κυκλοφοριακό, και το πως είναι ο τρόπος που το βιώνουν οι ντόπιοι. Θα είναι πολύ ενδιαφέρον να βρούμε λύσεις οι οποίες θα είναι παραμετροποιήσημες για κάθε πόλη. Η δουλεία μας στο τμήμα City Solutions είναι να καθόμαστε στο ίδιο τραπέζι με πόλεις και να προσπαθούμε να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις.
Η ανάπτυξη τεχνολογιών smart mobility βασίζεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας ή πάνω στις ανάγκες των πολιτών;
Jessica Robinson: Στην πραγματικότητα γίνονται και τα 2. Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα πρόκληση την οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Στην έκθεση μιλάμε για τις πόλεις του αύριο, το όραμα για το μέλλον, κάποια πράγματα που δείχνουμε απέχουν 20-30 χρόνια άλλα είναι πιο άμεσα. Τα αυτόνομα οχήματα έρχονται στα επόμενα 5 χρόνια. Στα επόμενα 20-30 χρόνια ίσως είναι δυνατό να εφαρμόσουμε concept ιδέες όπως το Autolivery, όπου ένα αυτόνομο όχημα με drones θα βγάζει νόημα.
Αυτό δεν σημαίνει ότι η Ford θα κάνει κάτι τέτοιο. Θα πρέπει να ζυγίσουμε τις ανάγκες και το τι είναι δυνατόν να γίνει. Ωστόσο θα υπάρξουν νέες τεχνολογίες που θα αλλάξουν τον κόσμο. Για παράδειγμα τα smartphones δεν υπήρχαν πριν από λίγα χρόνια. Οι βασικές ανθρώπινες ανάγκες θα παραμείνουν οι ίδιες, όλοι θα θέλουμε να τραφούμε, να πάμε στην δουλειά μας και τα παιδιά μας με ασφάλεια σχολείο.
Σχεδιάζετε μια ride-sharing υπηρεσία στο μέλλον;
Steven Armstrong: Στις HΠΑ έχουμε ήδη το Chariot, και θα πρέπει να δούμε αν αναπτυχθεί ως μια λύση στην Ευρώπη. Έχουμε ήδη μια car-sharing υπηρεσία στην Γερμανία, με τους ανθρώπους να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα οχήματά τους πιο αποδοτικά στις πόλεις, όταν τα χρειάζονται. Αντί να έχουν το δικό τους αυτοκίνητο χρησιμοποιούν car-sharing υπηρεσίες. Και το 2021 όταν κυκλοφορήσουμε τα πρώτα μας αυτόνομα οχήματα θα είναι πιθανότατα σε μια car-sharing υπηρεσία και όχι ως ένα προσωπικό όχημα. Αυτά δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται η Ford.
Οι έξυπνες πόλεις θα συλλέγουν δεδομένα συνεχώς. Τι είδους business μπορεί να γίνει με αυτά;
Ken Washington: Τα οχήματα είναι μέρος ενός ευρύτερου οικοσυστήματος στην πόλη, και μπορούν να δημιουργήσουν δεδομένα σχετικά με τις δραστηριότητες στην πόλη. Η θέση μας είναι ότι, εφόσον αποκτήσουμε την συγκατάθεση του καταναλωτή για την συλλογή των δεδομένων μπορούμε να τα προστατεύσουμε και επεξεργαστούμε με δικιά μας ευθύνη, χρησιμοποιώντας κάθε χρήσιμη πληροφορία για να πάρουμε κάποια αξία ως επιστροφή. Συνεργαζόμαστε με την ομάδα data analytics για να το καταφέρουμε αυτό, και αυτή την στιγμή «τρέχει» ένας μεγάλος αριθμός πειραμάτων και project τα οποία θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε πως θα το κάνουμε αυτό.
Τέλος, ποια θα είναι τα οφέλη μιας έξυπνης πόλης για τους πολίτες;
Ken Washington: Ακόμη και σήμερα τα project που έχουμε ξεκινήσει δείχνουν ότι μπορούν να ωφελήσουν τον πολίτη. Τα shared-shuttles της Chariot δείχνουν ότι μπορούν να μειώσουν την κίνηση, βάση των δοκιμών στο San Francisco και για αυτό τον λόγο θα εξαπλώσουμε την υπηρεσία και σε άλλα μέρη. Επιπλέον, λιγότερη κίνηση σημαίνει καθαρότερος αέρας. Στο μέλλον θα εισάγουμε περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία εκτός από καθαρά για την πόλη, θα είναι connected και θα χρησιμοποιούνται σε ride-sharing υπηρεσίες.
Από 663 ιδέες που σκέφτηκαν οι εργαζόμενοι στην Ford για την Πόλη του Μέλλοντος κέρδισαν 10 και φέραμε 3 στην έκθεση MWC για να μοιραστούμε με τον κόσμο. Δεν είναι δείγμα ότι θα φτιάξουμε κάποιο από αυτά τα προϊόντα για την αγορά, είναι ωστόσο δείγμα της δέσμευσής μας για ένα καλύτερο αύριο όσον αφορά τις μεταφορές.