Τα ηλεκτρικά οχήματα ίσως δημιουργήσουν πρόβλημα με τα απόβλητα των μπαταριών

H άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να δημιουργήσει σημαντικό πρόβλημα με τα απόβλητα των μπαταριών, όταν αυτές θα έχουν φτάσει στο τέλος του κύκλου ζωής τους.

electric car

Πρόκειται για ένα σημαντικό περιβαλλοντικό ερώτημα το οποίο απασχολεί ήδη τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, και τις εταιρείες ανακύκλωσης.

Ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασε τα 2 εκατομμύρια οχήματα την περασμένη χρονιά και η International Energy Agency εκτιμά ότι μέχρι το 2030 θα υπάρχουν 140 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο, εαν οι χώρες τηρήσουν τους στόχους κλιματικής αλλαγής του Παρισίου.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από σήμερα εως το 2030 θα υπάρχουν περίπου 11 εκατομμύρια τόνοι χηρησιμοποιημένων μπαταριών λιθίου-ιόντων οι οποίες θα χρειάζονται ανακύκλωση. Προς το παρόν υπάρχει ένα σοβαρό κενό ανακύκλωσης στην Ευρωπαική Ένωση καθώς μόλις 5% των μπαταριών λιθίου-ιόντων ανακυκλώνονται ενώ η ίδια η ανακύκλωση τους έχει σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος αλλά και περιβαλλοντικές συνέπειες με κινδύνους μόλυνσης του περιβάλλοντος.

Υπάρχουν ωστόσο σημάδια αισιοδοξίας καθώς σύμφωνα με την Ευρωπαική νομοθεσία οι κατασκευαστές μπαταριών υποχρεούνται να χρηματοδοτήσουν τα κόστη συλλογής, επεξεργασίας και ανακύκλωσης των μπαταριών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν συνεργασίες μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων και των εταιρειών ανακύκλωσης.

Η επενδυτική τράπεζα Morgan Staley τον Ιούνιο πρόβλεψε ότι είναι πιθανό το ενδεχόμενο ανεπαρκών υποδομών ανακύκλωσης των μπαταριών στο μέλλον. Το κόστος ανακύκλωσης φαίνεται να είναι ένα σημαντικό εμπόδιο την παρούσα φάση καθώς υπολογίζεται ότι ενώ το κόστος πλήρους ανακύκλωσης μίας μπαταρίας είναι περίπου 1 ευρώ ανά κιλό, η αξία των υλικών που μπορούν να ανακτηθούν είναι μόλις το 1/3 αυτού του ποσού.

Εναλλακτικά, η ιδέα μίας δεύτερης ζωής των μπαταριών και επαναχρησιμοποίησης τους μοιάζει ελκυστική τόσο από οικονομική όσο και από περιβαλλοντική άποψη. Οι μπαταρίες σύμφωνα με τον Amrit Chandan, χημικό μηχανικό της startup Aceleron -η οποία θέλει να μεταμορφώσει το τέλος της διάρκειας ζωής των μπαταριών- μπορούν να έχουν το 70% της χωρητικότητας τους όταν σταματούν να είναι ικανές να τροφοδοτήσουν ηλεκτρικά οχήματα, κάτι που με επεξεργασία, δοκιμές και επανασυσκευασία σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν συσκευές αποθήκευσης ενέργειας για οικιακή χρήση.

Στο μέλλον σύμφωνα με την Linda Gaines, αναλύτρια συστημάτων μεταφοράς και ειδική στον τομέα μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στο Argonne National Laboratory στην Αμερική «υπάρχει καιρός για τη δημιουργία εργοστασίων επεξεργασίας μπαταριών, και θα βοηθούσε εαν ξέραμε τι είδους μπαταρίες θα χρησιμοποιηθούν και ήταν σχεδιασμένες και τυποποιημένες για ανακύκλωση, αλλά δεν είναι».

Το κομμάτι ανακύκλωσης των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων από ότι φαίνεται είναι πολύ σημαντικό και στο μέλλον θα μας απασχολήσει αρκετά ενώ θα πρέπει να περιμένουμε πλήθος συνεργασιών μεταξύ διαφόρων εταιρειών σε διαφορετικούς κλάδους, κάτι που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται.

Πηγή