Αρκετά μέτωπα ανοιχτά έχει η Tesla το τελευταίο διάστημα με αποτέλεσμα για πολλοστή φορά να τίθεται υπό έντονη αμφισβήτηση. Μέχρι και χρεοκοπία προβλέπουν κάποιοι μέσα στους επόμενους μήνες, αν δεν συμβεί κάτι που θα ανατρέψει το αρνητικό κλίμα.
Δεν είναι μόνο το θανατηφόρο τροχαίο στο οποίο ενεπλάκη ένα Model X με ενεργοποιημένο το σύστημα Autopilot.
Η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στη διαδικασία παραγωγής του πιο προσιτού της μοντέλου, Model 3, η πρόσφατη προληπτική ανάκληση 123.000 Model S, καθώς επίσης και το γεγονός ότι ακόμα η Tesla δεν έχει καταφέρει να παρουσιάσει κέρδη, παρά μόνο ζημίες, δημιουργούν ερωτηματικά και ανησυχίες σχετικά με το μέλλον της.
Σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί και η υποβάθμιση της πιστοληπτικής της ικανότητας από τον οίκο αξιολόγησης Moody’s από B2 σε B3 και με προοπτική αρνητική, από σταθερή που ήταν μέχρι τώρα.
“Οι αξιολογήσεις της Tesla αντικατοπτρίζουν την σημαντική μείωση του ρυθμού παραγωγής του Model 3 της εταιρείας. Και η αξιολόγηση θα μπορούσε να παρουσιάσει περαιτέρω μείωση αν υπάρξουν ελλείψεις από τους επικαιροποιημένους στόχους παραγωγής που έχει θέσει η εταιρεία”, αναφέρει μεταξύ άλλων η Moody’s.
“Μια κρίσημη στιγμή στην ιστορία της Tesla”
Αρχικά η Tesla είχε θέσει ως στόχο την παραγωγή 5.000 Model 3 ανά εβδομάδα μέχρι το τέλος του 2017. Ένας στόχος που δεν επετεύχθη ποτέ υποχρεώνοντας την εταιρεία να τον αναθεωρήσει, στοχεύοντας πλέον σε 2.500 μονάδες ανά εβδομάδα το πρώτο τρίμηνο του 2018 και σε 5.000 μονάδες μέχρι το τέλος του δευτέρου τριμήνου.
Προ ημερών, η εταιρεία ανακοίνωσε πως η παραγωγή του Model 3 ξεπερνά αυτή τη στιγμή τις 200 μονάδες ημερησίως με στόχο να φτάσει τις 300, μέχρι τα τέλη Μαρτίου οπότε και ολοκληρώνεται το τρίμηνο. Ο εβδομαδιαίος στόχος είναι οι 2.500 μονάδες, με την παραγωγή αυτή τη στιγμή να κυμαίνεται στα 1.400 Model 3 ανά εβδομάδα.
Το πόσο μεγάλη σημασία έχει αυτό το στοίχημα για την εταιρεία φαίνεται και από το e-mail που έστειλε ο Ανώτερος Πρόεδρος μηχανολογίας της Tesla, Doug Field στους υπαλλήλους του εργοστασίου στο Freemont.
Σε αυτό το e-mail, σύμφωνα με το Bloomberg, ο Field αναφέρει μεταξύ άλλων πως “ο κόσμος μας παρακολουθεί πολύ στενά, για να καταλάβει ένα πράγμα: πόσα Model 3 μπορεί να κατασκευάσει η Tesla μέσα σε μια εβδομάδα; Αυτή είναι μια κρίσιμη στιγμή για την ιστορία της Tesla και υπάρχουν μια σειρά από λόγοι που την καθιστούν τόσο σημαντική. Θα πρέπει να επιλέξετε εκείνον που σας χτυπά στo στομάχι και σας κάνει να θέλετε να νικήσετε”.
“Χρεοκοπία εντός τετραμήνου, εκτός κι αν…”
Τον Απρίλιο του 2017, η μετοχή της Tesla είχε φτάσει στα $300, για να συνεχίσει την ανοδική της πορεία μέχρι την τιμή ρεκόρ των $389.61. Το τελευταίο διάστημα ωστόσο, με τα προβλήματα να συσσωρεύονται, η τιμή της μετοχής έχασε το 20% της αξίας της, “κλείνοντας” στα $279.18 την Τετάρτη 28 Μαρτίου.
Σίγουρα δεν διανύει και τις καλύτερες ημέρες της ιστορίας της, με κάποιους, μάλιστα, να προβλέπουν πως το μέλλον της είναι εξαιρετικά δυσοίωνο. Πρόσφατα, ο διαχειριστής hedge fund, John Thompson, μιλώντας στο Market Watch τόνισε πως η Tesla θα οδηγηθεί σε χρεοκοπία μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες, εκτός κι αν ο Elon Musk “βγάλει λαγό απ’ το καπέλο”.
“Στο τέλος της ημέρας πρέπει να βγάζεις κέρδος και δεν το έχω δει ποτέ να συμβαίνει εδώ (σ.σ. στην Tesla)», είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Vilas Capital Management για να προσθέσει: “Είναι ένας από τους χειρότερους ισολογισμούς που έχω δει ποτέ μου και μεταξύ του αφηγήματος και των οικονομικών, τα οικονομικά θα κερδίσουν σε αυτήν την περίπτωση”.
Ο Thompson διαχειρίζεται κεφάλαια αξίας 25 εκατομμυρίων δολαρίων και η short θέση στην Tesla είναι η μεγαλύτερη που έχει η εταιρεία του. Είναι από αυτούς που εδώ και χρόνια ποντάρουν πολλά στην κατάρρευση της Tesla.
Πάρα το ράλι ανόδου που σημείωσε μέσα στο 2017 η μετοχή της Tesla, το fund του Thompson παρουσίασε κέρδη 65%, ενώ σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του και η εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταρρεύσει τότε μπορεί να κερδίσει επιπλέον 50%. Ο ίδιος μάλιστα πιστεύει τόσο πολύ στο σενάριο χρεοκοπίας της Tesla, που έχει επενδύσει 500 χιλιάδες δολάρια.
“Χωρίς καμία αμφιβολία, η Tesla βρίσκεται στο χείλος της χρεοκοπίας”, ανέφερε στο e-mail που έστειλε στους πελάτες του ο Thompson, εξηγώντας πως θα είναι πολύ δύσκολο να βρει χρηματοδότηση λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει με την παραγωγή του Model 3, τη μειωμένη ζήτηση του Model S και του Model X, της υπερβολικής αποτίμησης καθώς επίσης και της υποβάθμισης της πιστοληπτικής της ικανότητας από την τη Moody’ s.