Οι πρώτες δοκιμές για τη χρήση αυτόνομων οχημάτων σε σύνθετες και πραγματικές συνθήκες οδήγησης πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο το περασμένο μήνα.
Το όλο εγχείρημα ελαβε χώρα στους δρομους γύρω απο το πρώην Ολυμπιακό πάρκο στο Stratford και περιλάμβανε τη χρήση οχημάτων Ford Focus τροποποιημένων με τη προσθήκη της απαραίτητης για την αυτόνομη οδήγηση τεχνολογίας δανεισμένη απο την Αγγλική εταιρία Oxbotica.
Η δοκιμή, η οπόια ξεπέρασε τις προσδοκίες των διοργανωτών αποτελεί μέρος του προγράμματος “Driven”, και είναι εν μέρη χρηματοδοτούμενο απο την Αγγλική κυβέρνηση και το συνολικό του κόστος ανέρχετε στα 13.6 εκ. λίρες Αγγλίας. Σκοπός του προγράμματος ειναι να αποδείξει πως η αυτόνομη οδήγηση είναι εφικτή μέσα σε πραγματικές συνθήκες μιας πολυπληθής πόλης όπως το Λονδίνο, και τα αποτελέσματα ήταν απολύτως θετικά σύμφωνα με τους συντελεστες του.
Η επιτυχία της δοκιμής άναψε το πράσινο φως επίσης και για ένα παρεμφερές πρόγραμμα δοκιμών, το οποίο περιλαμβάνει την χρήση αυτοκινούμενων ταξί στο κέντρο του Λονδίνου σε συνεργασία με την εταιρεία Addison Lee.
Η ομάδα δοκιμών του προγράμματος “Driven”, που περιλαμβάνει μέλη των τοπικών αρχών, ασφαλιστές, cyber security και data experts, καθώς και υπαλλήλους της Oxbotica, διενεργεί δοκιμές στο Oxford για να ανακαλύψει τυχόν προβλήματα γύρω απο το οικοσύστημα της αυτόνομης οδήγησης, όπως πιθανές κυβερνο-επιθέσεις, βλάβες στα συστήματα επικοινωνίας του οχήματος, καθώς και νομικά θέματα που αφορούν στην αυτόνομη οδήγηση.
Προς το παρόν, στα οχήματα επιβαίνει και ένας οδηγός “ασφαλείας” ο οποίος είναι έτοιμος να αναλάβει το χειρισμό του οχήματος σε περίπτωση που το σύστημα αυτόνομης οδήγησης το υποδείξει. Καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμής ο οδηγός ασφαλείας χρειάστηκε να επέμβει μια και μονδαική φορά προληπτικα, ακουμπώντας το τιμόνι όταν ενα όχημα απο την αντίθετη λωρίδα κυκλοφορίας ελείχθηκε απότομα γύρω απο ένα παρκαρισμένο φορτηγό.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του προγράμματος “Driven” και αντιπρόεδρο της Oxbotica, Graeme Smith, ” Τα οχήματα ειναι μόνο η κορυφή στο παγόβουνο που ονομάζεται αύτονομη οδήγηση: επεξηγώντας πως υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να συμβούν στο πεδίο του cybersecurity ώστε να εξασφαλίζεται η συνεχής και ασφαλής επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων και της υποδομής.
Ο Smith επίσης πρόσθεσε πως ενώ θα υπάρχουν σταδιακά όλο και περισσοτερα δείγματα αυτόνομης οδήγησης που θα εισέρχονται στη καθημερινότητά μας, στην πραγματικότητα είμαστε τουλάχιστον 5 χρόνια μακρία απο την εφαρμογή και χρήση των αυτόνομων ταξί, και πως επίσης χρειάζονται τουλάχιστον 10 χρόνια ακόμη για να έχουμε τη δυνατότητα να αγοράσουμε ένα αυτόνομο όχημα.
Σχετικές δηλώσεις έκανε και ο Paul Newman, ιδρυτής και τεχνικός διευθυντής της Oxbotica, ο οποίος μας υπενθύμισε πως η χρήση αυτόνομων οχημάτων για επαγγελματικές χρήσεις όπως η εξόρυξη μεταλλευμάτων και η οικοδομή, είναι πολύ πιθανό να προηγηθεί της χρήσης τους για μεταφορές. Ταυτόχρονα είπε πως αδιαμφισβήτητα δεν θα είμαστε πίσω απο ένα τιμόνι στο προσεχές μέλλον, αλλα πως θα προκύψουν αρκετές νέες θέσεις εργασίας σχετικές με την τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης. Τόνισε πως το εγχείρημα της αυτόνομης οδήγησης θα είναι μια επανάσταση αλλά οχι τραγωδία και πως θα μειωθεί ο αριθμός των θανάσιμων ατυχημάτων,αφού τα οχήματα θα έχουν τη δυνατότητα να “μοιράζονται” τις εμπειρίες τους (εννοώντας τα δεδομένα που παράγουν κατά τη χρήση τους) προσφέροντας περισσότερη ασφάλεια.
Το περασμένο μήνα επίσης έγινε και η πρώτη παρουσίαση της χρήσης ενός αυτόνομου λεοφωρείου στο Birmingham της Αγγλίας, η οποία έγινε σε μια δοκιμαστική διαδρομή και όχι σε δημόσιους δρόμους. Δοκιμαστικές διαδρομές θα ξεκινήσουν τον επόμενο χρόνο για τα λεωφορεία αυτά που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν μέχρι και 42 επιβαίνοντες στην διαδρομή Fife – Edinburgh.