Κάποτε κυρίαρχη στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η Tesla βλέπει πλέον τις πωλήσεις της να υποχωρούν ραγδαία.
Η Volkswagen έχει ήδη κατακτήσει την κορυφή στις πωλήσεις ηλεκτρικών στην Ευρώπη, ενώ ο κινεζικός κολοσσός BYD κερδίζει συνεχώς μερίδιο αγοράς. Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες λανσάρουν ολοένα και πιο ανταγωνιστικά και προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα.
Η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να επιταχύνεται. Κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2025, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν το 15,6% των συνολικών πωλήσεων, αυξημένα από 12,4% την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Παρά τη γενική άνοδο της αγοράς, η Tesla κατέγραψε σημαντική πτώση. Οι ταξινομήσεις των οχημάτων της μειώθηκαν κατά 43,5% σε ετήσια βάση, από 137.071 σε μόλις 77.446 μονάδες. Τον Ιούλιο, η πτώση συνεχίστηκε, με τις πωλήσεις να περιορίζονται σε 6.600 μονάδες, από 11.465 τον ίδιο μήνα πέρυσι – μια μείωση της τάξης του 42,4%.
Η επιβράδυνση αυτή αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες. Οι αναλυτές επισημαίνουν την περιορισμένη και πλέον γερασμένη γκάμα της Tesla, την απουσία νέων μοντέλων και τον αυξημένο ανταγωνισμό. Το πρόσφατα ανανεωμένο Model Y δεν κατάφερε να αναστρέψει την πτωτική πορεία. Επιπλέον, η δημόσια εικόνα του CEO Εlon Musk φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά την εταιρεία, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Οι πολιτικές του θέσεις και η στήριξή του προς αμφιλεγόμενες δεξιές προσωπικότητες, όπως το γερμανικό κόμμα AfD, έχουν αποξενώσει μέρος του αγοραστικού κοινού.
Την ίδια ώρα, η BYD ανεβαίνει δυναμικά. Η κινεζική εταιρεία είδε τις ταξινομήσεις της στην Ευρώπη να αυξάνονται κατά 251% τους πρώτους επτά μήνες του 2025 — από 16.633 σε 58.434 οχήματα. Μόνο τον Ιούλιο, πούλησε περίπου 9.700 αυτοκίνητα.
Η Tesla φαίνεται να μετατοπίζει το ενδιαφέρον της από τα επιβατικά οχήματα, επενδύοντας έντονα στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική. Παρόλα αυτά, τα εγχειρήματα όπως το Robotaxi, που δοκιμάζεται στο Ώστιν του Τέξας και στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο, εξακολουθούν να απαιτούν ανθρώπινη επίβλεψη — σε αντίθεση με τον ανταγωνιστή Waymo που ήδη λειτουργεί χωρίς οδηγό σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Tesla κατέγραψε πτώση εσόδων κατά 12% το δεύτερο τρίμηνο του 2025, ενώ οι παραδόσεις οχημάτων μειώθηκαν κατά 13%. Και ενδέχεται να αντιμετωπίσει ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις. Το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης Τραμπ, «One Big Beautiful», καταργεί το ρυθμιστικό πιστωτικό σύστημα — μια κρίσιμη πηγή εσόδων για εταιρείες όπως η Tesla και η Rivian. Παράλληλα, η ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση για ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου, κάτι που ενδέχεται να επιφέρει πρόσθετο πλήγμα στις πωλήσεις.