Η κινεζική XPeng ανακοίνωσε το φιλόδοξο σχέδιό της να κυκλοφορήσει το 2026 τρία διαφορετικά μοντέλα ρομποτικών ταξί (Robotaxi), σχεδιασμένα εξ ολοκλήρου για μαζική παραγωγή και χρήση χωρίς οδηγό.
Με αυτή την κίνηση, η εταιρεία στοχεύει να αντιμετωπίσει τα βασικά προβλήματα της βιομηχανίας αυτόνομων οχημάτων – υψηλό κόστος, μικρούς στόλους και περιορισμένες περιοχές λειτουργίας.
Σύμφωνα με τη XPeng, τα πρώτα Robotaxi θα διατίθενται σε εκδόσεις 5, 6 και 7 θέσεων. Δεν έχει γίνει ακόμη σαφές αν θα πρόκειται για εντελώς νέα σχέδια ή παραλλαγές υφιστάμενων ηλεκτρικών οχημάτων από το πλούσιο χαρτοφυλάκιό της.
Ωστόσο, το πραγματικό ενδιαφέρον δεν είναι ο σχεδιασμός, αλλά ο «εγκέφαλος» πίσω από τα νέα οχήματα.

Κάθε ρομποτικό ταξί θα εξοπλίζεται με τέσσερα τσιπ τεχνητής νοημοσύνης Turing της XPeng, τα οποία παρέχουν 3.000 TOPS (Tera Operations Per Second) υπολογιστικής ισχύος. Για σύγκριση, τα πιο εξελιγμένα καταναλωτικά μοντέλα της εταιρείας φτάνουν τα 2.250 TOPS — δηλαδή η ισχύς των Robotaxi είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή, φτάνοντας σε επίπεδα πραγματικής αυτόνομης οδήγησης.
Η δεύτερη γενιά του μοντέλου VLA (Vision-Language-Action) επιτρέπει στα οχήματα να κινούνται με ασφάλεια χωρίς εξάρτηση από ακριβούς χάρτες HD, βασιζόμενα αποκλειστικά στην κάμερα και στην αναγνώριση του περιβάλλοντος — όπως ένας ανθρώπινος οδηγός. Αυτό μειώνει σημαντικά το κόστος και κάνει τη διεθνή ανάπτυξη των Robotaxi πολύ πιο εύκολη.
Ένα ακόμη καινοτόμο χαρακτηριστικό θα είναι οι εξωτερικές οθόνες επικοινωνίας, τοποθετημένες στο παρμπρίζ ή στο αλεξήλιο. Οι οθόνες αυτές θα δείχνουν σε πεζούς ή επιβάτες τι πρόκειται να κάνει το όχημα — για παράδειγμα, αν στρίβει ή ψάχνει για θέση στάθμευσης. Έτσι ενισχύεται η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη του κοινού προς τα αυτόνομα οχήματα.
Η XPeng δεν σκοπεύει να περιορίσει την τεχνολογία αυτή μόνο στα ρομποτικά ταξί. Από το επόμενο έτος, θα εισάγει τη νέα έκδοση “Robo” σε ορισμένα από τα υπάρχοντα ηλεκτρικά της μοντέλα, δίπλα στις γνωστές Max και Ultra.
Η σειρά Robo θα υποστηρίζει Αυτόνομη Οδήγηση Επιπέδου 4 (L4) — δηλαδή πλήρη αυτόνομη λειτουργία χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση στις περισσότερες συνθήκες, με τον οδηγό παρόντα μόνο για λόγους ασφαλείας.
Για να προωθήσει την υπηρεσία Robotaxi παγκοσμίως, η XPeng θα διαθέσει ένα SDK (Software Development Kit) σε συνεργάτες. Η πρώτη επιβεβαιωμένη συνεργασία είναι με την Gaode Map (Amap), τη δημοφιλέστερη εφαρμογή πλοήγησης στην Κίνα.
Ο CEO της εταιρείας, He Xiaopeng, τόνισε ότι το όραμα της XPeng ξεπερνά τα απλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα: περιλαμβάνει ρομποτικά ταξί, ιπτάμενα οχήματα και ανθρωποειδή ρομπότ, όλα ενσωματωμένα σε ένα «οικοσύστημα έξυπνης κινητικότητας βασισμένο στην Τεχνητή Νοημοσύνη».