Η Volvo μόλις ανακοίνωσε τα χειρότερα στοιχεία πωλήσεών της για φέτος, με τον περασμένο μήνα να πουλα 49.273 αυτοκίνητα παγκοσμίως, σημειώνοντας πτώση 14% σε ετήσια βάση και τον χαμηλότερο όγκο πωλήσεων μέχρι στιγμής το 2025.
Αυτό σηματοδοτεί τον πέμπτο συνεχόμενο μήνα ζημιών για την αυτοκινητοβιομηχανία και τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση από την αρχή του έτους. Όλα αυτά έρχονται μετά από ένα καταστροφικό δεύτερο τρίμηνο, κατά το οποίο η κινεζικής ιδιοκτησίας εταιρεία ανέφερε λειτουργικές ζημίες 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Μετά από ένα ρεκόρ το 2024, πως έφτασε σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση;
Όλοι γνωρίζουν ότι τα SUV πουλάνε, ενώ τα περισσότερα sedan έχουν υποβιβαστεί στο κάτω μέρος των charts πωλήσεων. Το ίδιο ισχύει και για τη Volvo, με τα S60 και S90 να είναι μερικά από τα μοντέλα της με τις χειρότερες πωλήσεις, ακριβώς μπροστά από το station wagon V90. Παρά ταύτα, η Volvo επέλεξε να χρησιμοποιήσει το μοναδικό της εργοστάσιο στις Ηνωμένες Πολιτείες – την τρίτη μεγαλύτερη αγορά της – για να κατασκευάσει το sedan S60 για σχεδόν μια δεκαετία, προτού συνειδητοποιήσει ότι ο κόσμος θέλει πραγματικά SUV.
Η προσθήκη του ναυαρχικού ηλεκτρικού SUV EX90 στις γραμμές συναρμολόγησης του εργοστασίου του Ridgeville υποτίθεται ότι θα έλυνε το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, αλλά το αυτοκίνητο κοστίζει πάνω από 80.000 δολάρια και παρουσιάζει προβλήματα λογισμικού, οπότε η εταιρεία δεν κατάφερε να τακτοποιήσει τα πράγματα.
Νωρίτερα φέτος, ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo, Hakan Samuelsson , ανακοίνωσε ότι η εταιρεία θα κατασκευάζει το crossover XC60 στις εγκαταστάσεις της στη Νότια Καρολίνα. Το XC60 είναι το best seller της αυτοκινητοβιομηχανίας, επομένως είναι η προφανής επιλογή. Το γιατί η Volvo δεν επέλεξε να ακολουθήσει αυτή την πορεία νωρίτερα είναι άγνωστο. Μπορεί να έχει να κάνει με τον φιλόδοξο στόχο της να γίνει πλήρως ηλεκτρική έως το 2030, τον οποίο εγκατέλειψε πέρυσι για έναν πιο εφικτό στόχο, να αντιπροσωπεύουν τα plug-in υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα το 90%-100% των πωλήσεων.
Οι δασμοί είχαν επίσης μεγάλο αντίκτυπο στα νούμερα της Volvo. Το νέο ηλεκτρικό crossover EX30 , για παράδειγμα, είχε ένα φανταστικό προβάδισμα, με πάνω από 70.000 πωλήσεις πέρυσι στην Ευρώπη. Χάρη σε ένα πακέτο με καλή τιμή, το ηλεκτρικό όχημα εισαγωγικής κατηγορίας τερμάτισε ως το τρίτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό όχημα στην Ευρώπη το 2024. Αλλά κατασκευάστηκε στην Κίνα και οι αυξημένοι δασμοί εισαγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση σκότωσαν αμέσως τη δυναμική του αυτοκινήτου στο εξωτερικό και αύξησαν την τιμή εκκίνησης στις ΗΠΑ τόσο ψηλά που έγινε αμέσως απαράδεκτο.
Για να το παρακάμψει αυτό, η Volvo ξεκίνησε την κατασκευή του EX30 στο Βέλγιο νωρίτερα φέτος. Από εκεί, το ηλεκτρικό όχημα πόλης θα εξαχθεί στις ΗΠΑ, όπου ελπίζουμε ότι θα έχει χαμηλότερη τιμή από την τρέχουσα προτεινόμενη λιανική τιμή των 46.195 δολαρίων. Για τους Ευρωπαίους πελάτες, οι χρόνοι αναμονής θα πρέπει να είναι σημαντικά μικρότεροι σε σύγκριση με τις μονάδες που κατασκευάζονται στην Κίνα, και η τιμή θα πρέπει επίσης να μειωθεί.
Αν και με καθυστέρηση, τα πράγματα φαίνεται να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo, ο οποίος ηγήθηκε επίσης της εταιρείας κατά την ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής SPA που υποστηρίζει σχεδόν όλα τα βενζινοκίνητα και plug-in υβριδικά μοντέλα, είναι ένας έμπειρος βετεράνος στον κλάδο και δεν έχασε χρόνο κάνοντας αλλαγές.
«Η ζήτηση παραμένει υπό πίεση από το μακροοικονομικό περιβάλλον, τις αβεβαιότητες που σχετίζονται με τους δασμούς και τον σκληρότερο ανταγωνισμό», δήλωσε ο Samuelsson. «Ωστόσο, οι ενέργειές μας για την ανάκαμψη αρχίζουν να δείχνουν αποτελέσματα».
Η εταιρεία αναμένει ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο περιλαμβάνει 3.000 απολύσεις και έμφαση στην κατασκευή των κατάλληλων αυτοκινήτων για τις κατάλληλες αγορές, θα δείξει πλήρως τις δυνατότητές της τον επόμενο χρόνο.