Η γαλλική startup Cixi παρουσιάζει ένα τριθέσιο, πλήρως κλειστό ηλεκτρικό όχημα με πετάλια, το οποίο φτάνει τα 120 χλμ./ώρα και προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τι σημαίνει “μετακίνηση με μηδενικές εκπομπές”.
Το Vigoz, όπως ονομάζεται, συνδυάζει στοιχεία από ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ποδήλατο και μοτοσικλέτα, καταλήγοντας σε ένα ιδιαίτερο υβρίδιο που προκαλεί περιέργεια — και ίσως και ενθουσιασμό.
Το Vigoz διαθέτει τρεις τροχούς, ένα πλήρως κλειστό αμάξωμα που θυμίζει περισσότερο Fiat σε μινιατούρα και μια εσωτερική διαρρύθμιση με ξαπλωτό κάθισμα και πετάλια ποδηλάτου. Όχι, τα πετάλια δεν συνδέονται απευθείας με τους τροχούς. Αντίθετα, λειτουργούν μέσω ενός σειριακού υβριδικού συστήματος, μετατρέποντας την ανθρώπινη ενέργεια σε ηλεκτρική κίνηση.
Η τεχνολογία αυτή ονομάζεται “Pedaling Energy Recovery System”, και επιτρέπει στον αναβάτη να ελέγχει την ταχύτητα και την επιβράδυνση κάνοντας πετάλι — έστω θεωρητικά, καθώς στην πράξη ίσως η εμπειρία μοιάζει περισσότερο με γυμναστήριο σε θάλαμο ηχομόνωσης, παρά με διασκεδαστική βόλτα.
Μπορεί το Vigoz να σου επιτρέπει να «φορτίσεις την μπαταρία κάνοντας πετάλι», αλλά οι προσδοκίες καλό είναι να παραμείνουν ρεαλιστικές. Το ανθρώπινο σώμα δύσκολα μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στη φόρτιση μιας σύγχρονης EV μπαταρίας — και σίγουρα όχι με ρυθμό που να καλύπτει μεγάλες αποστάσεις. Είναι περισσότερο μια έξυπνη εφεδρική επιλογή, παρά ο βασικός τρόπος μετακίνησης.
Παρά τον εκκεντρικό σχεδιασμό, το όχημα έχει πρακτικό προσανατολισμό. Διαθέτει θέση για δεύτερο επιβάτη, ενώ μπορεί να μεταφέρει φορτία ή εξοπλισμό. Η δομή του πλαισίου ενσωματώνει ζώνες παραμόρφωσης για αυξημένη παθητική ασφάλεια σε περίπτωση σύγκρουσης.
Το Vigoz έχει ήδη φτάσει τα 100 χλμ./ώρα σε δοκιμές, με την εταιρεία να στοχεύει σε τελική ταχύτητα 120 χλμ./ώρα (75 mph) για την έκδοση παραγωγής. Αυτή η επίδοση το κατατάσσει πάνω από πολλά μικρο-οχήματα της αγοράς και κοντά σε ταχύτητες που θεωρούνται επαρκείς για διαδρομές εντός και εκτός πόλης.
Η Cixi δεν έχει ακόμη δώσει επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας ή ενδείξεις για την τιμολόγηση του Vigoz. Δεν υπάρχει ακόμη ούτε φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος για αγοραστές, γεγονός που δείχνει ότι το project βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο.
Επιπλέον, μένει να φανεί πώς θα αντιμετωπιστεί ρυθμιστικά ένα όχημα που δεν εντάσσεται εύκολα σε υπάρχουσες κατηγορίες: δεν είναι αυτοκίνητο, δεν είναι ποδήλατο, δεν είναι μοτοσικλέτα – κι όμως, είναι λίγο από όλα.
Το Vigoz της Cixi είναι μια τολμηρή πρόταση στον χώρο των εναλλακτικών μετακινήσεων — και ένα ακόμα σημάδι ότι η αστική κινητικότητα επανασχεδιάζεται με γρήγορους ρυθμούς. Το αν θα καταφέρει να ξεφύγει από την «περίεργη ιδέα» και να καθιερωθεί ως πραγματική επιλογή μετακίνησης, θα εξαρτηθεί από το πώς θα εξελιχθεί το project τους επόμενους μήνες.