Self-Driving

Καθημερινοί ηθικοί “προβληματισμοί” των αυτόνομων οχημάτων

Τους ηθικούς «προβληματισμούς» που έχουν να αντιμετωπίσουν τα αυτόνομα οχήματα σε καθημερινές καταστάσεις αναλύει σε δημοσίευμά του το “The Independent”.

Το άρθρο ξεκινά αναφέροντας ότι παρόλο που γίνεται μεγάλη συζήτηση σχετικά με τα ηθικά διλήμματα που έχει να αντιμετωπίσει ένα αυτόνομο όχημα, συνήθως το δίλημμα που διερρευνάται είναι ιδιαίτερα τραγικό αλλά και απίθανο. Για παράδειγμα αν το αυτόνομο όχημα θα πρέπει να πατήσει μια ομάδα ανθρώπων αντί να πέσει από έναν γκρεμό σκοτώνοντας έτσι τους επιβάτες τους.

Όμως, το πρόσφατο ατύχημα με το αυτόνομο όχημα της Uber που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ενός πεζού, έδειξε ότι τα ηθικά διλήμματα που θα έπρεπε να προβληματίζουν τους προγραμματιστές είναι τα καθημερινά. Κάθε διάβαση πεζών, κάθε διασταύρωση, κάθε στροφή αποτελούν ένα μικρό μεν, αλλά σημαντικό ηθικό δίλημμα που πρέπει να επιλυθεί.

Η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι δεν προβληματίζονται σαν οδηγοί όταν πρέπει να περάσουν μια διάβαση πεζών ακόμη και όταν υπάρχει περιορισμένη ορατότητα. Για τα αυτόνομα οχήματα όμως αυτό αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση.

Ως άνθρωποι αναγνωρίζουμε αντικείμενα, φυτά, πρόσωπα, οχήματα χωρίς καν να το σκεφτόμαστε. Είναι κάτι που μάθαμε μέσω της εξέλιξης και σαν οδηγοί είναι από τα πράγματα που μας προβληματίζουν λιγότερο. Όμως, τα αυτόνομα οχήματα δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα. Από την άλλη, οι άνθρωποι σύμφωνα με τους ειδικούς δεν είναι οι καλύτεροι οδηγοί καθώς είναι απρόβλεπτοι και δεν έχουν ομοιομορφία.

Πράγματι, κάποιος μπορεί να οδηγεί με άνεση με 150 χλμ/ω σε δρόμο που το όριο είναι 80 και κάποιος να δυσκολεύεται και με τα 80. Τα αυτόνομα οχήματα καλούνται να τηρούν το όριο ταχύτητας και να βρουν μια ισορροπία τέτοια ώστε να υπάρχει ασφάλεια τόσο για αυτούς όσο και για τους υπολοίπους που μοιράζονται τον δρόμο, όπως είναι οι ποδηλάτες ή οι πεζοί.

Επίσης, οι κατασκευαστές θα πρέπει να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα στις αποτελεσματικές μετακινήσεις και στην επίδραση που θα έχουν στο περιβάλλον, κάτι που όμως δεν αποτελεί βασική σκέψη των περισσοτέρων οδηγών.

O Johannes Himmelreich -μεταδιδακτορικός ερευνητής των Stanford University και Apple University σε θέματα Ηθικής στην Κοινωνία- που υπογράφει το άρθρο διερωτάται αν οι δρόμοι του μέλλοντος για τα αυτόνομα οχήματα θα πρέπει να είναι ίδιοι με αυτούς που έχουμε τώρα. Κατά τη γνώμη του ίσως τα αυτόνομα οχήματα δεν θα πρέπει να οδηγούν σε δρόμους που φτιάχτηκαν για ανθρώπους.

Για παράδειγμα, τα αυτόνομα οχήματα μπορεί να μη χρειάζονται φανάρια στις διασταυρώσεις καθώς θα μπορούν να συνεννοούνται μεταξύ τους και να παρέχουν προτεραιότητα το ένα στο άλλο. Επιπλέον, ίσως δεν χρειάζονται διαβάσεις πεζών, καθώς θα είναι ασφαλές για τους πεζούς να περνάνε οποιοδήποτε σημείο.

Τολμούμε να σχολιάσουμε ότι η άποψη του Himmelreich για τη διάβαση πεζών ίσως είναι υπερβολικά αισιόδοξη αν αναλογιστούμε ότι το όχημα της Uber τα βρήκε δύσκολα σε διάβαση.

Όπως και να έχει όμως, όντως τα αυτόνομα οχήματα έχουν να αντιμετωπίσουν καθημερινές δυσκολίες και διλήμματα. Αυτή τη στιγμή το μέλλον όπου θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους φαντάζει μακρινό. Το σίγουρο είναι ότι προβλέπεται συναρπαστικό.

Πηγή

Λαΐδα Λιμνιάτη

Η Λαΐδα Λιμνιάτη γεννήθηκε στην Αυστραλία και μεγάλωσε στην Τρίπολη. Είναι απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος τεχνολογίας στα περιοδικά RAM και xAKER, στο Pathfinder.gr, στο περιοδικό COMBusiness, στο ημερήσιο Newsletter COMToday και στη Ναυτεμπορική. Επίσης, έχει υπάρξει Υπεύθυνη Επικοινωνίας στη WOT και Marketing Executive στη Merlien Institute.

Πρόσφατα άρθρα

Nissan Townstar Evalia: Άνετο επταθέσιο πλήρως ηλεκτρικό βαν με τεράστιο χώρο φόρτωσης 3750 λίτρων

Tο Nissan Townstar Evalia έρχεται για να καλύψει τις ανάγκες και τις επιθυμίες μιας οικογένειας,…

05/05/2024

Σε λειτουργία πλήρως ηλεκτρικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 10.000 τόνων – Είναι εξοπλισμένο με πάνω από 50.000 kWh σε μπαταρίες

Η κινεζική κρατική εταιρεία COSCO Shipping εγκαινίασε αυτό που αποκαλεί το «μεγαλύτερο στον κόσμο» ηλεκτρικό…

04/05/2024

Rivian: Παίρνει 827 εκατομμύρια δολάρια για να επεκτείνει το εργοστάσιο για την παραγωγή του R2

Κάθε καινούργια εταιρεία αυτοκινήτων χρειάζεται τεράστιες, μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις παραγωγής, αλυσίδες εφοδιασμού και…

03/05/2024

Volkswagen ID.3: Ανανεώνεται με καλύτερο infotainment και ισχύ για το Pro S

H Volkswagen ανακοίνωσε ένα ανανεωμένο ID.3, το οποίο συνοδεύεται από ένα ανανεωμένο σύστημα infotainment, αντιμετωπίζοντας…

03/05/2024

Νέο Kia EV6: Με ανανεωμένη εμφάνιση, μεγαλύτερη αυτονομία

Το Kia EV6 ξεχώρισε στη σκηνή το 2021 ως ένα από τα πιο κομψά και…

02/05/2024

Γρήγορη φόρτιση: Είναι επιβλαβής για την μπαταρία του ηλεκτρικoύ σας;

Είναι επιβλαβές για τη μπαταρία του να πηγαίνετε συνεχώς το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο σε σταθμό…

02/05/2024

Χρησιμοποιούμε cookies για να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία.