Στον δημόσιο διάλογο, υπάρχει συχνά η εντύπωση ότι η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παρουσιάζει αστάθεια, ενώ η ζήτηση για οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης παραμένει ισχυρή και σταθερή.
Ωστόσο, τα δεδομένα δείχνουν κάτι εντελώς διαφορετικό.
Στην πραγματικότητα, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται σταθερά τα τελευταία χρόνια, την ώρα που οι πωλήσεις των συμβατικών αυτοκινήτων συνεχίζουν να μειώνονται. Ένας αναγνώστης μοιράστηκε πρόσφατα ένα διάγραμμα από το Our World in Data, βασισμένο σε στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), το οποίο αποτυπώνει εξαιρετικά αυτήν τη μακροπρόθεσμη τάση.
Σύμφωνα με το διάγραμμα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες ορυκτών καυσίμων είχαν ήδη ξεκινήσει να μειώνονται πριν από το 2020, ενώ η πανδημία και τα lockdown του 2020 επιτάχυναν ακόμη περισσότερο αυτή τη μείωση. Αν και υπήρξε μια ελαφριά ανάκαμψη το 2023, τα νούμερα παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα του 2020 και του 2021. Το 2024 σημειώθηκε και πάλι μια ήπια πτώση.
Αντιστρόφως, τα ηλεκτρικά οχήματα σημειώνουν σταθερή και εντυπωσιακή ανάπτυξη. Ακόμη και μέσα στο δύσκολο 2020, οι πωλήσεις EVs αυξήθηκαν, ενώ το 2021 σχεδόν διπλασιάστηκαν. Η ανοδική τάση συνεχίστηκε τόσο το 2022 όσο και τα δύο επόμενα χρόνια. Το 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησίασαν τα 20 εκατομμύρια, σε μια παγκόσμια αγορά που κατέγραψε λίγο κάτω από 80 εκατομμύρια συνολικές πωλήσεις οχημάτων.
Παρά την κυρίαρχη αφήγηση περί μειωμένης ζήτησης, η αγορά αποδεικνύει το αντίθετο. Τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι τα EVs διεκδικούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, ενώ τα παραδοσιακά αυτοκίνητα βρίσκονται σε συνεχή υποχώρηση.
Το αν αυτή η απόκλιση μεταξύ πραγματικότητας και αντίληψης είναι αποτέλεσμα παραπληροφόρησης ή απλώς καθυστέρησης στην προσαρμογή του δημόσιου λόγου στα νέα δεδομένα, είναι ένα άλλο ερώτημα. Το σίγουρο είναι ότι η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλώς μια υπόσχεση για το μέλλον — είναι ήδη σε εξέλιξη.